شب ستارگان موسیقی از دیروز تا امروز

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

در آستانه معرفی نامزدهای پنجاه و ششمین جایزه گرمی

مراسم اهدای جوایز گرمی هر سال برای معرفی و قدردانی از دستاوردهای برجسته عرصه تولید موسیقی برگزار می‌شود. از بین سه مراسم بزرگ موسیقی جهان، گرمی بزرگ‌ترین و معتبرترین آن‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین/ پنجاه و ششمین دوره برگزاری این مراسم در راه است و نامزدهای دریافت این جوایز به زودی رسما اعلام می شوند.

جوایز گرمی یا گرامافون مراسمی است که هر ساله برای معرفی بهترین‌های موسیقی سال توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای شنیداری آمریکا برگزار می‌شود. این مراسم با اجرای هنرمندان متعدد برگزار می‌شود و اهمیت و محبوبیت آن به حدی است که شبکه‌های تلویزیونی آن را به صورت زنده پوشش می‌دهند. مراسم گرمی در سال‌های قبل از شبکه سی‌بی‌اس به صورت زنده پخش می‌شد. جوایز گرمی را می توان هم رده جوایز امی برای تلویزیون، جوایز تونی در عرصه تئاتر و جوایز اسکار در سینما دانست.

اولین مراسم اهدای جوایز گرمی در سال ۱۹۵۹ به بهانه قدردانی از بزرگان موسیقی سال برگزار شد. پایه‌گذاری این جوایز مربوط به پروژه تالار مشاهیر هالیوود در دهه پنجاه میلادی است. هنگامی که قرار شد بهترین‌های صنعت ضبط موسیقی سال برای این پروژه انتخاب شوند، کمیته انتخاب متوجه شد تعداد اشخاصی که شایستگی گرفتن ستاره در تالار مشاهیر را دارند بسیار است و تعدادی از بزرگان این عرصه ممکن است هرگز شانس دریافت ستاره در بلوار هالیوود را نداشته باشند. در نتیجه کمیته انتخاب تصمیم گرفت برای این صنعت نیز اتفاقی همانند اسکار در سینما و امی در تلویزیون برگزار کند.

پس از تصمیم‌گیری برای برگزاری چنین اتفاقی بحث بر سر نام این جوایز آغاز شد. ابتدا پیشنهاد شد نام آن را به افتخار توماس ادیسون جوایز ادی بگذارند. سپس تصمیم بر این شد که نام این جایزه را به افتخار سازنده جایزه که امیلی برلینر نام داشت و تندیسی به شکل گرامافون بود، گرمی بگذارند. تندیس اهدایی جوایز گرمی گرامافونی با روکش طلا است که اجزای آن با دست روی هم سوار می‌شوند. نام برنده جایزه تا زمان اعلام نتایج بر روی تندیس حک نمی‌شود بنابراین هنگام پخش مراسم از تندیس نمایشی استفاده می‌شود.

بخش‌های اصلی جوایز گرمی به چهار دسته تقسیم می‌شوند و محدود به ژانر خاصی نیستند. این بخش‌ها شامل، بهترین آلبوم سال، که جایزه‌ای است برای تیم تولید و خواننده یک آلبوم. بهترین رکورد سال، که جایزه گرمی به خواننده و تیم تولید یک تک آهنگ داده می‌شود. بهترین ترانه سال، که این جایزه به آهنگساز و یا نویسنده ترانه منتخب تعلق می‌گیرد و در نهایت بهترین چهره تازه این جایزه را به خود اختصاص می‌دهد.

دیگر جوایز گرمی به تولیدکنندگان و اجراکنندگان در ژانرهای مختلف تعلق می‌گیرد. جوایز ویژه‌ای نیز به هنرمندانی برای حضور و فعالیت مداوم در صنعت موسیقی اهدا می‌شود.

در این مراسم به سبب تعدد جوایز (این تعداد در سال ۲۰۲۴ به ۸۲ می‌رسد) تنها جوایز مربوط به بخش‌های پر طرفدار مانند موسیقی پاپ، راک، کانتری و رپ در مراسم رسمی اعلام می‌شوند.

شرکت‌های تولید و ضبط موسیقی و اشخاص حقیقی می‌توانند نامزد دریافت این جوایز شوند. انتخاب نامزدها به صورت آنلاین است و نامزدها باید نسخه‌ای از اثر خود را به آکادمی ملی علوم و هنر ضبط ارسال کنند. با دریافت هر اثر جلسه بررسی آثار با حضور ۱۵۰ متخصص این زمینه برگزار می‌شود و در نهایت نامزد رسمی از میان آن‌ها انتخاب می‌شود. فهرست نتایج به دست تمامی اعضای این آکادمی می‌رسد و آن‌ها برای انتخاب بخش‌های اصلی به این نامزدها رای می‌دهند. ۵ اثری که بیشترین آرا را به دست آورند به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب می‌شوند و در صورتی که آرا بسیار به هم نزدیک باشند بیش از ۵ نامزد برای آن بخش اعلام می‌شود. رای تمامی داوران در نتیجه نهایی برای اهدای جایزه تأثیر دارد. در تمامی مراحل رای‌گیری داوران باید بر اساس کیفیت اثر و نه میزان فروش، محبوبیت و یا روابط شخصی آن را جزو بهترین‌های سال معرفی کنند.

خوانندگان و آهنگسازان بسیاری رکورددار نامزدی و یا دریافت جایزه گرمی می باشند. در میان برندگان جوایز گرمی سر جورج سولتی با ۳۱ جایزه گرمی رکورددار بیشترین تعداد جوایز گرمی است. الیسون کراس با ۲۷ جایزه نیز رکورددار بیشترین تعداد جوایز در میان برندگان زن جوایز گرمی را داراست. همچنین گروه یوتو (U2) با ۲۲ جایزه رکورد بیشترین جایزه گرمی را در میان گروه های موسیقی دارد.

در سال ۱۹۹۷ لیان ریمز با ۱۴ سال سن جوان‌ترین برنده جایزه گرمی شد و پاین تاپ پرکین در ۹۷ سالگی با دریافت این جایزه لقب پیرترین برنده گرمی را از آن خود کرد.

مایکل جکسون در سال ۱۹۸۴ با ۸ جایزه گرمی رکورددار بیشترین تعداد جوایز گرمی در یک شب شد. کارلوس سانتانا نیز در سال ۲۰۰۰ با همین تعداد جوایز در کنار مایکل جکسون قرار گرفت. راجر میلر (۱۹۶۶) کویینسی جونز (۱۹۹۱)، اریک کلپتون (۱۹۹۳)، بیانسه (۲۰۱۰) و ادل (۲۰۱۲) هر کدام بادریافت ۶ جایزه گرمی در یک شب پس از مایکل جکسون و سانتانا در میان رکوردداران بیشترین تعداد جایزه در یک شب قرار دارند. کویینسی جونز با ۷۹ نامزدی رکورددار بیشترین تعداد نامزدی جوایز گرمی در تاریخ این مراسم بوده است و پس از او جورج سالتی با ۷۴ نامزدی قرار دارد.

پنجاه و ششمین مراسم اهدای جوایز گرمی نیز قرار است بیست و ششم ژانویه ۲۰۲۴ (ششم بهمن ) در استیپلز سنتر لس آنجلس برگزار شود. این مراسم به صورت زنده از شبکه سی.بی.اس آمریکا پخش می‌شود. سبب تغییر زمان این مراسم تداخل آن با المپیک زمستانی سوچی بوده است. نامزدهای این جوایز قرار است ششم دسامبر ۲۰۲۴ برابر با ۱۵ آذر به طور رسمی معرفی شوند.

سهم ایران از جوایز گرمی

اما در میان نامزدهای مراسم گرمی اسامی هنرمندان بزرگ موسیقی ایرانی نیز دیده می‌شود. در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) شهرام ناظری خواننده بزرگ موسیقی سنتی و حافظ ناظری پسر او برای آلبوم “شور رومی” نامزد دریافت جایزه گرمی شدند. حسین علیزاده آهنگ‌ساز، ردیف‌دان، پژوهش‌گر و نوازنده تار و سه‌تار نیز در سال ۲۰۰۷ با آلبوم “به تماشای آب‌های سپید” با نام بین‌المللی (endless vision) نامزد دریافت ۳ جایزه گرمی شد. کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده سازهای کلاسیک تنها موسیقدان ایرانی است که ۴ بار و در سال های ۲۰۰۲، ۲۰۰۳، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ نامزد جایزه گرمی شده‌ است. همچنین  آلبوم‌های “فریاد” و “بی‌تو به سر نمی‌شود” از آثار  مشترک محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان نیز  نامزد دریافت این جایزه شده‌اند.

علی شیرازی‌نیا و شهرام طیبی دو آهنگساز ایرانی آمریکایی نیز در سال ۲۰۰۲ موفق به دریافت جایزه گرمی برای بهترین ریمیکس سال شدند. این دو در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ نیز نامزد دریافت این جایزه برای بهترین ریمیکس سال بوده‌اند. بهزاد رنجبران، دیگر ایرانی مقیم آمریکا است که در سال ۲۰۰۶ نامزد دریافت جایزه گرمی برای سه‌گانه ایرانی خود شد.

عطیه سالارمنش


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.