شترمرغ ، پرنده ای سود آور / پرورش شتر مرغ توجیه اقتصادی بالایی دارد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس هیئت مدیره موسسه تحقیقات و توسعه شترمرغ سانان و پژوهشگر امور شتر مرغ دانشگاه پرتوریای آفریقای جنوبی گفت : پرورش شترمرغ نسبت به سایر دام ها می تواند از توجیه اقتصادی بالاتری برخوردار باشد .

علی حاجی بابایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که طبق آمار غیر رسمی ۴۷۰ مجموعه پرورش شترمرغ در ایران فعالیت دارند ، افزود : پرورش این پرنده به شرط رعایت چند اصول از جمله ، طراحی و ساخت اصولی مزرعه ، مدیریت علمی آن و ظرفیت ژنتیکی و تولیدی مناسب شترمرغ ها  دارای سودآوری قابل قبولی در ایران خواهد بود.

وی با بیان این که گوشت شتر مرغ حاوی کلسترول کمتری نسبت به سایر گوشت های قرمز است ، ادامه داد : این نوع گوشت به دلیل چربی کم ، برخلاف گوشت گوسفندی بعد از پخت حجم اولیه خودش را حفظ می کند و بسیار غنی و سرشار از آهن است . 

 حاجی بابایی با اشاره به این که طی ۱۴ سال قبل پرهای شتر مرغ به دلیل کمبود دانش فنی و بازار مصرف  و هم چنین به جهت جلوگیری از آلوده کردن مزارع غالبا” سوزانده می شد ، افزود : در سال های اخیر بازار خوبی برای این پرها ایجاد شده است و آن ها هم در داخل و هم در خارج از کشور عرضه می شوند .

وی ادامه داد : ۱۷ نوع پر مختلف از بدن شترمرغ های بالغ و کشتاری استحصال می گردد، که این پرها از نظر شکل ، ظاهر ، بافت و کارآیی با یکدیگر متفاوت می باشند و این یکی از ویژگی های منحصر به فرد این پرنده است . 

به گفته ی حاجی بابایی پرهای شترمرغ پس از فرآوری و طی یک پروسه عملیاتی و ضدعفونی به بازار مصرف عرضه می شود. 

وی با بیان این مطلب که پرهای شترمرغ مزارع ایران از کیفیت مناسبی برخوردار نیست ، گفت : مزارع پرورشی ما نیاز به آموزش های علمی و ترویجی در این زمینه دارند تا پرها برای عرضه به بازار بین المللی آماده شوند. 

 حاجی بابایی افزود : برای حصول پرهای با کیفیت، باید عملیات پرچینی انجام بگیرد زیرا پرهای اولیه ای که در این عملیات به دست می آید دارای کیفیت بسیار پائینی است اما پرهایی که بعد از ۶ ماه جایگزین آن ها می شوند با کیفیت و مرغوب اند. 

به گفته ی وی از پوسته ی تخم شترمرغ نیز در صنایع تزیینی ، ساخت آباژور ،نقاشی و … استفاده می شود و بازار خوبی در کشورهای آمریکای شمالی، اروپا و جنوب شرق آسیا دارد. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.