شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری تغییر کرده

ممتاز نیوز:معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه بهترین راه اصلاح قانون انتخابات ارائه لایحه دولت است، گفت: اصلاح قانون انتخابات با طرح مجلس شورای اسلامی هیچ کمکی به رفع مشکلات نمی کند بلکه به ایرادات می افزاید.

به گزارش ممتازنیوز،محمد ابراهیم رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در خصوص اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: در جلسه صبح و عصر کمیسیون شوراها که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح شد.

 

سن کاندیداهای ریاست جمهوری ۴۵ تا ۷۵ سال

رضایی تصریح کرد: بر اساس تصویب کمیسیون شوراها سن کاندیداهای ریاست جمهوری باید بین ۴۵ تا ۷۵ سال باشد.

مدرک کارشناسی ارشد و معادل حوزوی نامزدهای انتخابات

وی افزود: همچنین مدرک نامزدهای ریاست جمهوری باید حداقل کارشناسی ارشد یا معادل حوزوی آن باشد.

تایید رجل سیاسی توسط ۱۰۰ نماینده مجلس

عضو کمیسیون شوراها تاکید کرد: همچنین بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون شوراها نحوه تعیین رجل سیاسی و مذهبی مشخص شد. بر اساس نظر نمایندگان رجل مذهبی باید به تایید ۲۵ نماینده مجلس خبرگان رهبری و رجل سیاسی باید به تایید ۱۰۰ نماینده مجلس برسد.

۸ سال سابقه وکالت و وزارت برای تایید مدیر و مدبر بودن کاندیدا

نماینده مردم خمین خاطرنشان کرد: همچنین نامزدهای ریاست جمهوری برای تایید مدیر و مدبر بودن باید دارای سابقه ۸ سال نمایندگی مجلس یا وزیر یا معاون رئیس جمهور یا همتراز آنها در سمت های اجرایی مانند فرماندهی نیروهای مسلح باشد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه در اصلاح قانون انتخابات مجری انتخابات بر اساس قانون قبلی وزارت کشور خواهد بود گفت: تنها برای هماهنگی میان تشکیلات انتخاباتی هیئت اجرایی مرکزی انتخابات تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه هیئت اجرایی مرکزی انتخابات باید سه ماه قبل از انتخابات تشکیل شود گفت: ۴ عضو اصلی این هیئت وزیر اطلاعات، وزیر کشور، یکی از نواب رئیس مجلس و دادستان کشور خواهد بود. همچنین ۷ عضو دیگر این هیئت از معتمدان ملی انتخاب خواهند شد.

اعضای هیئت اجرایی مرکزی انتخابات

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به نحوه تشکیل هیئت اجرایی مرکزی انتخابات گفت: در این هیئت ۳۰ نفر از شخصیت های مذهبی ، سیاسی و ملی به دعوت وزیر کشور و با تایید دادستان کل کشور تعیین و این افراد از بین خود ۷ نفر را به عنوان عضو اصلی هیئت اجرایی مرکزی و ۴ نفر به عنوان عضو علی البدل انتخاب خواهند کرد تا در کنار وزرای کشور و اطلاعات و همچنین دادستان کل کشور و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ترکیب ۱۱ نفر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات را تشکیل دهند.

یکصد نفر از مقامات اصلی کشور باید یک نامزد را تعیین کنند

نماینده مردم خمین در ادامه با بیان اینکه یکصد نفر از مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری باید مدیر و مدبر بودن یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری را تایید کنند گفت: بر اساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونین رئیس جمهور، استانداران و سفرا و معاونین وزرا یک کاندید را تایید کنند.

تشکیل هیئت اجرایی مرکزی انتخابات نافی صلاحیت های شورای نگهبا ن نیست

وی در عین حال خاطرنشان کرد: تشکیل هیئت اجرایی مرکزی انتخابات به هیچ وجه وظایف و صلاحیت های شورای نگهبا ن در امور نظارت بر مراحل انتخابات را نفی نخواهد کرد.

 

همچنین دکتر سیدجلال الدین مدنی کرمانی، عضو اسبق حقوقدان شورای نگهبان، طی مقاله‌ای که با عنوان «سرگذشت رئیس جمهور» در شماره ۳۳ نشریه زمانه (سال چهارم، خرداد ۱۳۸۴) نوشته است، به مباحث مختلفی درباره مقام ریاست جمهوری، پرداخته است. بخشی از این مقاله که به شرایط ریاست جمهوری می پردازد در ادامه می آید.

ازآنجاکه رئیس‌جمهور وظایف سنگینی را عهده‌دار است، قانون‌اساسی برای کاندیداها شرایطی را در نظر گرفته و مرجع تشخیص واجدشرایط‌بودن یا نبودن آنها شورای نگهبان است. رسیدگی به صلاحیت کاندیدا، یعنی «احراز برخورداری» وی از «شرایط پیش‌بینی‌شده در اصل صد وپانزده» می‌باشد که عبارتند از:

الف‌‌ــ از جمله رجال مذهبی و سیاسی کشور باشد: همین عبارت قابل تجزیه به چندین شرط است؛ چه، اولا باید از رجال باشد؛ بنابراین مردبودن اولین شرط کاندیدا است (گرچه کلمه رجال مذهبی و سیاسی می‌تواند زنان نامدار و مشهور از حیث سیاست و مذهب را نیز در بر بگیرد، اما هنوز از طرف شورای نگهبان تفسیری روشن و قاطع در این خصوص ارائه نشده است)؛ ثانیا کاندیدا باید از مردان سیاسی باشد، یعنی گرچه همه افراد در زندگی سیاسی سهیم‌اند، اما چنین فردی باید شخصیتی برجسته و صاحب‌عنوان از لحاظ سیاسی باشد؛ به‌عبارتی، سوابق کار و خدمات و مشاغلی که فرد مذکور در تصدی امور داشته و یا نظریاتی که در مسائل سیاسی ابراز نموده و نیز شناختی که مردم از افکار، عقاید، درجات علمی، تحقیقات، مطالعات و سخنرانیها یا مقالات او دارند، می‌تواند معرف سیاسی‌بودن او باشد؛ ثالثا فرد کاندید باید از حیث مذهب نیز شناخته‌شده و دارای احترام و اعتبار باشد؛ یعنی شخصیتی صاحب‌تشخیص و اراده در زمینه اصول اعتقادی باشد. رجل مذهبی‌بودن به این معنا نیست که نامزد ریاست‌جمهوری لزوما باید از فقها و مجتهدان بوده و از سوابق تحصیل علوم اسلامی در حوزه‌های علمیه برخوردار باشد، بلکه کافی است وی شخصیتی استوار و محکم در اصول اعتقادی اسلامی بوده و از لحاظ فرایض و محرمات، متعبد و فاقد نقطه‌ضعف انحرافی باشد.

ب‌ــ ایرانی‌الاصل باشد: باتوجه‌به‌این‌که کلمه «اصل» معانی پدر، نژاد و خاندان را نیز در بر دارد، می‌توان گفت داوطلب ریاست‌جمهوری باید از حیث نژاد، ریشه و اعقاب ایرانی باشد؛ به‌عبارتی، کسی‌که جد او از سرزمین دیگری به ایران آمده و در ایران متوطن شده است، نمی‌تواند کاندید گردد. اما با درنظرگرفتن این‌که قانون‌اساسی بر مدار موازین اسلامی تدوین گردیده است، به‌نظر نمی‌رسد شرط مذکور دقیقا چنین اهمیت و اولویتی را برای نژاد قائل شده باشد، بلکه منظور باید به‌این‌صورت لحاظ گردد که کاندیدا تابعیت اصلی ایرانی ــ و نه تابعیت اکتسابی ــ داشته باشد؛ یعنی به هنگام تولد برابر قوانین ایران صفت ایرانی را داشته و تابعیت ایران را از زمان تولد احراز کرده باشد؛ ضمن‌آنکه به چنین شخصی عرفاً و نیز از حیث حقوق بین‌الملل خصوصی ایرانی‌الاصل اطلاق می‌شود.

ج‌ــ تابع ایران باشد: این شرط ناظر به وضع فعلی کاندیدا است که باید رابطه تابعیت را با ایران حفظ کرده باشد؛ زیرا ممکن است افرادی ایرانی‌الاصل باشند اما تابعیت فعلی ایران را نداشته باشند. چنین افرادی قطعا نمی‌توانند کاندیدا شوند.

دــ شرط مدیریت: کسی که داوطلب اداره کشور است، باید در این امر توانا باشد و برای تحقق این شرط لازم نیست کاندیدا مورد امتحان قرار گیرد یا لزوما مدرکی دال بر سوابق تحصیلی و یا مشاغل مدیریتی در سطوح عالی کشور ارائه نماید.

هـ‌ ــ مدبر بودن: کاندیدای ریاست‌جمهوری باید آینده‌نگر باشد؛ همچنین باید بتواند اوضاع و احوال آینده را در تصمیمات منظور دارد و به‌ویژه در روابط خارجی که پیوسته در حال تحول است و مواضع کشورها همواره فرازونشیب دارد، بینش و شناخت واقعی داشته باشد.

وــ حسن سابقه و امانت: ریاست‌جمهوری، امانتی است که به یک رئیس‌جمهور سپرده می‌شود و لذا چنین شخصی به لحاظ سوابق نباید تیرگی و تاریکی داشته باشد؛ تا امید آن برود که به‌خوبی این امانت را نگهبانی خواهد کرد.

ز‌ــ مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور: وقتی کسی از رجال مذهبی شناخته شد، طبعا این شرط را واجد است و نمی‌تواند از آن دور باشد.

ح‌ــ تقوا: کاندیدا باید به‌‌واقع خداترس بوده و تقوا را با تمام ابعاد آن دارا باشد. درواقع همین یک شرط اگر در شخصی احراز شود، رسیدگی به دیگر شرایط جنبه فرعی خواهد داشت؛ زیرا شخص باتقوا هنگامی در این وادی قدم می‌گذارد که همه شرایط را بسنجد و اعلام آمادگی نماید. درواقع اعلام آمادگی شخص باتقوا متکی به ارزیابی تواناییها و استعدادهای لازم برای تصدی چنین مقامی است و او با این سنجش و اطمینان داوطلب می‌گردد.

 


رسانه خبری – تحلیلی ممتاز نیوز : اخبار

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. برگزیده:

    شرایط سنی پایین باشه بهتره چون الان افراد جوان برای دستگاه دولتی نیازاست سن بالا قطعا به درد بازنشستگی میخوره

  2. علی:

    واقعاریاست جمهوری خیلی شرایطش راسخت کردندبه هرحال من که به نفع احمدی نژادکنارمی کشم

  3. هادی:

    اگر این شرایط کاندید شدنه پس چرا سجاد اکبری کاندید شده آخه مگه یه پسر بچه با اون تیپ به درد مملکت میخوره واقعا اگه همچین کسی رئیس جمهور شه خدا به دادمون برسه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.