شرکت های ایرانی پروژه‌های آبی ۲۰ کشور جهان را اجرا می کنند

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ازوزارت نیرو،’علیرضا دایمی’ در دیدار با معاون وزیر آب و محیط زیست آفریقای جنوبی در محل وزارت نیرو ، اظهار داشت: شرکت‌های ایرانی هم اکنون در ۲۰ کشور جهان در حال احداث سد، تاسیسات آبی، آب شیرین کن وغیره هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد منابع آبی ایران از آب‌های زیرزمینی استحصال می شود، یادآور شد: تجربه‌های خوبی درباره استفاده از آب‌های شور در کشور ما وجود دارد ضمن اینکه ایران در ساخت سد ها نیز در رتبه های برتر جهان قرار دارد.

سرپرست معاونت آب و آبفا افزود: هم اکنون بیش از یک هزار و ۲۰۰ طرح شامل سد و نیروگاه برق آبی، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تصفیه‌خانه، انتقال آب، آب شیرین کن وغیره در ایران در دست اجرا است.

در این دیدار، معاون وزیر آب و محیط زیست آفریقای جنوبی نیز اظهار داشت: کم بودن منابع آب از جمله مشکلات دو کشور ایران و آفریقای جنوبی است چرا که هر دو جزو کشورهای خشک محسوب می شوند.

‘مابودا فاسی’ اضافه کرد: توسعه شهرها و افزایش جمعیت موجب افزایش تقاضا برای مصرف آب می شود که این مسئله نیز بر روی منابع آبی محدود ما فشار زیادی وارد می کند.

معاون وزیر آب و محیط زیست آفریقای جنوبی یکی از مشکلات این کشور را نداشتن زیرساخت‌های لازم در این بخش دانست و گفت: پیش بینی‌های لازم در مورد تامین منابع آب سالم مورد نیاز در شهرها صورت نگرفته است و از سوی دیگر روستاها نیز به حد کافی از استانداردهای مصرف آب سالم برخوردار نیستند.

وی به مشکل بهره برداری از منابع آبی زیرزمینی در غرب آفریقای جنوبی اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر از کشور لسوتو که در همسایگی ما قرار دارد، آب های زیادی وارد می کنیم ضمن اینکه برای استفاده از انرژی برق آبی در حال مذاکره با کشور کنگو هستیم.

وی یکی دیگر از چالش های آفریقای جنوبی را مسئله آلودگی منابع آب اعلام و افزود: در خصوص حفظ منابع آبی خود، طرح هایی را برای آموزش کودکان و حتی دانشجویان در دست اجرا داریم.

دایمی در ادامه از کمبود تخصص و دانش مهندسی منابع آب در این کشور خبر داد و گفت: ایران در این رابطه دستاوردهای خوبی داشته است که مایل به استفاده از این تجارب هستیم.

اقتصام**۲۰۲۲**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۱۲۰۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.