شرمن: مذاکرات دقیق و واقعی بودو هیچ‌گاه در مذاکرات با ایران چنین بحث‌هایی را شاهد نبودم

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان

«وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای ژنو با تمجید از رویکرد تیم ایران در مذاکرات ژنو، می‌گوید هیچ‌گاه گفت‌وگوها تا این حد صریح نبوده است

خبرگزاری فارس: شرمن: مذاکرات دقیق و واقعی بود/ هیچ‌گاه در مذاکرات با ایران چنین بحث‌هایی را شاهد نبودم

خبراقتصادی: «وندی شرمن» نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، مذاکرات دو روزه در ژنو را «واقعی» و «دقیق» ارزیابی کرده و می‌گوید تاکنون مذاکراتی را با ایرانی‌ها نداشته است. 

شرمن بعد از پایان مذاکرات به «کریستین امانپور» خبرنگار «سی‌ان‌ان» گفته است: وزیر خارجه ظریف و هیئت همراهش با آمادگی برای بحثی واقعی و دقیق و با صراحتی که من هیچ‌گاه در دو سال قبل که با ایرانی‌ها مذاکره می‌کنم شاهد آن نبوده‌ام، در مذاکرات حاضر شدند.

وی با تاکید بر اینکه دیگر همکاران وی در گروه ۱+۵ هم این احساس وی را تصدیق کرده‌اند، گفت: ما می‌خواهیم برای حرکت سریع رو به جلو، از این موضوع بهره بگیریم، چراکه نمی‌خواهیم پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه داشته باشد.

معاون وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از برگزاری مذاکرات به زبان انگلیسی، گفت این موضوع سرعت پیشروی را افزایش داد و ضمنا سبب شد طرفین مذاکراتی «مستقیم و بی‌پرده» داشته باشند. وی با این حال تاکید کرد که مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای ابعاد فنی گسترده‌ای دارد و همین امر سبب کاهش سرعت پیشرفت مذاکرات می‌شود.

شرمن در این مصاحبه از ارائه جزئیات بیشتر در مورد محتوای مذاکرات اجتناب کرد و تاکید کرد که جدیت مذاکرات دیپلماتیک را میزان تعهد طرفین به جلوگیری از درز محتوای آن به رسانه‌ها نشان می‌دهد. وی افزود: آن‌ها تفکرات و نظرات خود را به ما گفتند و ما هم تفکرات و نظرات خود را به آن‌ها گفتیم… ما باید در مورد رعایت جدیت مذاکرات بسیار محتاط باشیم.

وی در مورد مذاکرات دوجانبه با هیئت ایرانی هم گفت: ما از محدودیت مذاکرات دوجانبه عبور کرده‌ایم. واقعا لحن و رفتار این مذاکرات به سبب آنچه که پیشتر رخ داده، متفاوت بود.

«محمدجواد ظریف» و «جان کری» وزرای خارجه ایران و آمریکا دو هفته قبل در جریان سفر هیئت ایرانی به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، برای اولین بار در سه دهه قبل دیدار دوجانبه داشتند. هیئت‌های ایرانی در حاشیه مذاکرات ژنو نیز دیدار کردند.

شرمن همچنین در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: ایران خواهان کاهش تحریم‌هاست. اما آن‌ها باید تنوع تحریم‌های ما، نیازمندی‌های آن‌ها، نحوه عملکردشان، نحوه اجرای کاهش تحریم‌ها، و اینکه ما می‌خواهیم چه تحریم‌هایی همچنان ادامه داشته باشد را نیز درک کنند.

وی با وجود اعلام رضایتمندی نسبت به لحن مباحث مطرح شده در ژنو، تاکید کرد هنوز در مورد موضوعات مهم اختلافات اساسی‌ وجود دارد که باید برطرف شود.

شرمن افزود: هنوز در مورد هیچ چیز توافق نشده است. هنوز هیچ گامی برای کاهش تحریم‌ها به هیچ شکل، فرم و نحوی برداشته نشده است، چراکه هنوز کارهای بسیاری باقی مانده تا به آن گام‌ها برسیم. اما این مذاکرات دو روزه مبدا مهمی برای دستیابی به چنین توافقی هم برای اعتمادسازی و هم توافقنامه نهایی است.

وی ادامه داد: همه کسانی که دور میز بودند، درک کرده‌اند که مخاطرات تا چه حد بالاست و اینکه ما باید هرآنچه در توان داریم برای دستیابی به یک توافق دیپلماتیک انجام دهیم. گزینه‌های دیگری هم وجود دارند. اما یک گزینه دیپلماتیک بهترین گزینه است و ما باید هرکاری می‌توانیم در سریع‌ترین حالت ممکن انجام دهیم تا به این هدف دست پیدا کنیم.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.