شروط یک سناتور جمهوری‌خواه برای توافق آمریکا با ایران

یک سناتور جمهوری خواه در یادداشتی درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام به طرح چهار شرط زیاده خواهانه برای انجام هرگونه توافق جدید با ایران پرداخت و از جو بایدن خواست تا اهرم فشار بر تهران را حفظ کند.

به گزارش ممتازنیوز، جیم آینهوف سناتور جمهور خواه آمریکا در یادداشتی در نشریه فارین پالیسی نوشت که گزینه های پیشنهادی جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا برای کابینه در سنا با مشکل مواجه خواهند شد، مگر اینکه ثابت کنند از توافق هسته ای ۲۰۲۲ درس گرفته اند.

آینهوف در یادداشت خصمانه خود از وعده انتخاباتی بایدن برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انتقاد کرد و با ناقص توصیف کردن این توافق خاطر نشان کرد که چنین اقدامی یک اشتباه وحشتناک خواهد بود.

وی در ادامه با طرح ادعاهایی نخ نما و واهی علیه کشورمان، برجام را یک هدیه به ایران توصیف کرد و نوشت: من و همکارانم قویا از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای حمایت کردیم و اکنون نیز معتقدیم که بازگشت به همان توافق سراسر مشکل که شروط آن نیز پس از چهار سال شروع به منقضی شدن، می کنند به هیچ وجه عاقلانه نیست.

سناتور آینهوف در بخش دیگری از این یادداشت با تکیه بر ادعاهای بی اساس خود علیه کشورمان نوشت: با این حال، هرگونه توافق جدید آمریکا با ایران باید بر اساس چهار شرط اصلی باشد. اول، توافق جدید با تهران باید جامع باشد. به حمایت مالی ایران از نیروهای نیابتی اش در منطقه بپردازد، برنامه موشکی بالستیک این کشور را محدود کند و هر مسیر منتهی به دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته ای را محدود کند.

وی در ادامه گزافه گویی های خود افزود: دوم، این توافق باید فراگیر باشد. هر مذاکره ای (با ایران) باید ملاحظات و نگرانی‌های اسرائیل و شرکای عربی ما را در برگیرد و امضای آمریکا پای آن، مشروط به حمایت آنها باشد. شرکای ما نباید همچون دوران ریاست جمهوری اوباما کنار گذاشته شوند و ما نمی بایست توافقی با ایران انجام دهیم که آنها را به خطر بیاندازد.

وی همچنین نوشت: سوم، توافق باید دائمی باشد. نباید بندهای غروب در آن وجود داشته باشد که در نهایت به ایران اجازه دهد ظرفیت تسلیحات هسته ای به دست بیاورد.

این سناتور جمهوری خواه آخرین شرط خود را این گونه عنوان کرد: چهارم، اجرای هر توافقی (با تهران) می بایست شفاف باشد و اجازه بازرسی‌های منظم و بی‌قید و شرط از برنامه هسته‌ای ایران را بدهد و به علاوه ایران را مجبور کند تمام فعالیت‌های هسته‌ای پیشین خود را فاش کند.

جیم آینهوف در ادامه از دولت بایدن خواست تا هرچه زودتر زمینه حصول یک توافق جدید با ایران را فراهم کند که اگر هر زمان تهران آمادگی پیدا کرد، آن توافق اجرایی شود.

وی تصریح کرد: این، بدان معنی است که اهرم فشار ما بر ایران حفظ شود و رایزنی ها با متحدان اروپایی و شرکای منطقه ای مان برای هماهنگی درخصوص اولویت های در توافق جدید آغاز شود.

به گزارش ممتازنیوز، این موضع گیری زیاده خواهانه در حالی این بار از سوی یک سناتور آمریکایی مطرح شده است که مقامات جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده اند که برجام یک سند امضا شده است که پیشتر نیز به تصویب شواری امنیت سازمان ملل رسیده است. بنابراین، این توافق قابل مذاکره مجدد نیست و طرف های آن نیز مشخص هستند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.