شرکت‌های پخش، داروخانه‌های بیمارستانی را تحریم می‌کنند/سهمیه دارو در جیب بیمارستان‌های پولدار

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شرکت‌های پخش دارویی اکثر داروها را دارند اما چون بیمارستان‌ها به این شرکت‌ها بدهی دارند یا بیمارستان را تحریم می‌کنند یا برای خرید دارو شرط می‌گذارند که باید نقدی بپردازند.

جمشید سلام زاده در گفت و گو با فارس گفت: مهمترین مشکل داروخانه های بیمارستانی کمبود اقلام دارویی نیست بلکه کمبود نقدینگی برای خرید دارو است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکتهای دارویی غالب داروها را دارند اما چون بیمارستانها به این شرکتها بدهی دارند از توزیع دارو یا اجتناب می کنند یا برای خرید دارو شرط می گذارند که باید نقدی بپردازند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیمارستانها هم امکانات مالی ندارد چون مطالبات از بیمه‌ها به بیمارستانها برگشت داده نشده و بیمارستانها مطالبات بسیاری دارند و در نتیجه نمی توانند مطالبات شرکتهای پخش دارو را بدهند.

وی با اشاره به ایجاد محدودیت شرکتهای پخش دارو در دادن اقلام دارویی به بیمارستانها افزود: بیمارستانهایی که به این شرکتها بدهی دارند در تأمین داروی مورد نیاز خود دچار مشکل می باشند.

سلام زاده ادامه داد: یکسری بیمارستانها چون نمی توانند خرید نقدی داشته باشند از طرف شرکتهای پخش دارو تحریم شده اند که سبب شده زمانی که سهمیه داروی خاصی تولید یا وارد می گردد شرکتهای پخش ترجیح دهند با بیمارستانهایی که بدهی ندارند وارد معامله شوند چون خرید نقدی دارند. در نتیجه سهمیه بیمارستانهای بدهکار به بیمارستانهایی داده می گردد که وضعیت بهتری دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این امر سبب توزیع ناعادلانه دارو می گردد و داروی خاصی مانند بیهوشی یا مورد نیاز در اتاق عمل به بیمارستانی به وفور داده شده و به بیمارستانی دیگر به سبب اینکه نتوانسته خریداری کند تحویل داده نشده و سهمیه آن نیز به دیگری داده شده است.

وی در پاسخ به اینکه ترخیص های تازه دارویی عملاً وضعیت داروخانه های بیمارستانها را بهتر نمی کند گفت: وقتی که دارویی وجود ندارد با زمانی که دارو هست اما فقط به مراکز محدودی داده می گردد وضعیت مناسبتر خواهد بود اما اگر می خواهیم توزیع عادلانه را داشته باشیم باید مشکلات مالی بیمارستانها برطرف شود.

سلام زاده گفت: در حوزه بیمارستانهای شهید بهشتی نمی‌توانیم بگوییم بیمارستانی وضعیت وخیمی دارد چون با ترفندهای مختلف سعی می کنیم دارو را تأمین کنیم و از طریق داروخانه های آموزشی دیگری که در اختیار داریم داروی بیمارستان را تأمین کنیم.

وی گفت: به هرحال با چالش های جدی مواجه می‌شویم وقت بسیاری صرف می‌شود، تأخیر در ارائه خدمات و اختلال در کیفیت خدمات را سبب می گردد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.