شرکت نفتی شورون در فهرست سیاه دولت عراق قرار گرفت

پنجشنبه ۵ مرداد – ۰۶:۲۰:۰۳ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

به دلیل نقض قوانین دولت مرکزی عراق؛

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- عراق شرکت آمریکایی شورون را به دلیل امضای یک قرارداد نفتی با منطقه کردنشین بدون مجوز دولت مرکزی در فهرست سیاه قرار داد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، بغداد که منطقه کردستان عراق را از امضای قراردادهای نفتی مستقیم با شرکت های نفتی بین المللی منع کرده است، شرکت نفتی شورون به دلیل نقض قوانین دولت مرکزی و امضای یک قرارداد نفتی با منطقه کردنشین در فهرست سیاه قرار داد.
بر اساس قوانین عراق، شرکت های بین المللی نفتی حاضر در پروژه های نفتی این کشور نباید بدون تصویب و اجازه دولت مرکزی بغداد با دولت منطقه ای کردستان عراق قراردادهای نفتی امضا کنند؛ در غیر این صورت متخلف به شمار می آیند.
دولت عراق در ماه مه به شرکت اکسون موبیل به دلیل امضای یک توافقنامه اکتشاف نفت با منطقه کردنشین، هشدار داده بود زیرا این شرکت آمریکایی هم اکنون به همراه شرکت انگلیسی-هلندی شل در پروژه توسعه میدان نفتی قرنه غربی-۱  در جنوب عراق فعالیت می کند.
بغداد خواهان امضای قراردادهای خدمات فنی به جای مشارکت در سود با شرکت های نفتی بین المللی است و اعلام می کند تمام توافقنامه ها و قراردادهای منطقه کردنشین باید به تصویب دولت مرکزی عراق برسد.
شورون نیز هفته گذشته یک توافقنامه نفتی با منطقه کردستان عراق امضا کرد که این موضوع نارضایتی  دولت مرکزی را به دنبال داشت است و سبب شد تا این شرکت آمریکایی در فهرست سیاه بغداد قرار گیرد و این اقدام دولت عراق زنگ خطری برای دیگر شرکت های نفتی خواهد بود.
وزارت نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد: بر اساس قوانین تدوین شده در قانون اساسی، وزارت نفت شرکت شورون را در فهرست سیاه خود قرار داده است و این شرکت حق امضای هیچ گونه قرارداد نفتی با دولت مرکزی و شرکت های نفتی دولتی عراق را نخواهد داشت.
شورون هفته گشذته اعلام کرد: این شرکت ۸۰ درصد سهام دو بلوک نفتی در منطقه کردستان عراق را خریداری کرده است.
شرکت شورون در بیانیه ای اعلام کرد: هدف ما از حضور در منطقه کردنشین کمک به عراق برای دستیابی به برنامه توسعه ای در صنعت نفت و گاز این کشور است.
شورون پیش تر اعلام کرده بود: این شرکت فرصت های نفتی موجود در جنوب و شمال عراق را بررسی می کند.
مقام های نفتی عراق اعلام کردند: شرکت شورون پیش تر خواهان دریافت حق امتیاز توسعه میدان نفتی ناصریه در جنوب عراق شده بود.
وزارت نفت عراق اعلام کرد: اعتبار شرکت شورون و دیگر شرکت های نفتی بررسی می شود و ما مطمئن هستیم که این اقدام شورون به ضررش خواهد بود و باید از چنین اقدامی احساس شرمندگی کند.
منطقه کردستان سال هاست بر سر موضوع هایی مانند درآمدهای نفتی، مشروعیت قراردادهای نفتی و کشمکش های مرزی با دولت مرکزی اختلاف دارد.
مهمترین دلیل اختلاف های دولت مرکزی عراق و دولت منطقه ای کردستان، نبود یک قانون جامع برای مدیریت منابع نفتی این کشور است که تصویب آن پس از سال ها کشاکش، همچنان به تأخیر می افتد.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۵۱۵۲۵۴۵۷۱۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.