شرکت هواپیمایی کویت ۵۰۰ میلیون دلار از عراق غرامت می گیرد

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

شکایت شرکت هواپیمایی کویت باعث شد پروازهای هواپیمایی عراق به مقاصد اروپایی غیر ممکن شود زیرا ممکن بود این پروازها به مصادره هواپیماهای این شرکت منجر شود.کویت سال گذشته اولین پرواز هواپیمایی عراق به لندن را پس از ۲۰ سال توقیف کرد.

عراق بابت تصاحب هواپیماهای کویت در هنگام اشغال این کشور ، ۵۰۰ میلیون دلار غرامت پرداخت می کند.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، خبرگزاری فرانسه نوشت: عراق موافقت کرد ۵۰۰ میلیون دلار بابت تصاحب هواپیماها ، قطعات و تجهیزات هوایی در فرودگاه کویت در هنگام اشغال این کشور در سال ۱۹۹۰ پرداخت کند.

با پرداخت طلب شرکت هواپیمایی کویت از همتای عراقی خود، یکی از مهمترین بخش های پرداخت غرامت عراق به کویت، تسویه می شود.

وزارت خارجه کویت با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این کشور با دریافت ۵۰۰ میلیون دلار برای تسویه بدهی شرکت هواپیمایی کویت از شرکت هواپیمایی عراق موافقت کرد.

در پی این توافق ، شرکت هواپیمایی کویت به وکلای خود در بریتانیا نیز دستور داد تا از پیگرد و تلاش برای مصادره اموال و دارائی های شرکت هواپیمایی عراق از جمله هواپیمای این شرکت خودداری کنند.

شرکت هواپیمایی کویت از شرکت هواپیمایی عراق درخواست پرداخت بدهی و سود به مبلغ بیش از یک میلیارد دلار کرده بود اما در نهایت دو طرف با مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار به عنوان رقم نهایی موافقت کردند.

وزارت خارجه عراق هم اعلام کرد که با این تصمیم و توافق مقامات دو کشور، تمامی محدودیت ها برای بازسازی ناوگان شرکت هواپیمایی عراق (العراقیه) و خرید هواپیماها و تجهیزات جدید برداشته می شود.

کویت قبل از این در چارچوب پیگیری این غرامت، شماری از هواپیماهای شرکت هواپیمایی عراق را که قرارداد آنها با کانادا امضا شده بود توقیف کرد.

کویت در همین راستا، همچنین سال گذشته میلادی اولین پرواز هواپیمایی عراق به لندن پس از ۲۰ سال را توقیف کرد.

عراق تلاش زیادی کرده بود تا غرامت این کشور بابت اشغال کویت در سال ۱۹۹۰، مورد بخشودگی قرار بگیرد اما مقامات کویتی با این درخواست موافقت نکرده اند.

دولت عراق در سال ۱۹۹۰ و به رهبری صدام در هنگام اشغال کویت، شماری از هواپیماها و تجهیزات و قطعات آنها را در فرودگاه بین المللی کویت مصادره کرد.

براساس این توافق، عراق ۳۰۰ میلیون دلار نقدی به کویت پرداخت و ۲۰۰ میلیون دلار در طرح هوایی مشترک میان دو کشور، سرمایه گذاری می کند و در مقابل دولت کویت، شکایت خود را پس می گیرد.

شکایت های شرکت هواپیمایی کویت و پیگیری های قضایی وکلای این شرکت در بریتانیا باعث شد پروازهای هواپیمایی عراق به مقاصد اروپایی غیر ممکن شود زیرا ممکن بود این پروازها به مصادره هواپیماهای این شرکت منجر شود.

قبل از این بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرده بود: عراق تاکنون از طریق کمیته غرامت سازمان ملل متحد مبلغ ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به کویت پرداخت کرده و ۱۶ میلیارد دلار دیگر باقی مانده است که بغداد باید آنها را بپردازد. برآوردها نشان می دهد این رقم نیز نیز تا اوایل ۲۰۲۴ به طور کامل پرداخت خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در دوره حمله نظامی عراق به کویت و اشغال این کشور در سال ۱۹۹۰ و سپس آزادسازی کویت در سال ۱۹۹۱ ، پرداخت غرامت توسط بغداد و ساز و کار آن را تصویب کرده بود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.