شمار قربانیان آنفلوانزای خوکی به ۳۳ نفر رسید

به گزارش سرویس اخبار ایران و جهانممتاز نیوز،

آنفولانزا

در این بخش می خواهیم به خبر های بیماری آنفلوانزای خوکی که در شهر کرمان باعث تلفات زیادی شده بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

به گزارش ممتاز نیوز: آنفلوآنزای خوکی این روزها در حالی بر شهر کرمان سایه انداخته است که طبق اعلام مراکز علمی کرمان، سویه جدید بیماری در استان هجومی و ناشناخته‌تر از قبل شده است.ویروس آنفلوآنزای خوکی برای نخستین‌بار نیست در ایران خودنمایی می‌کند، عامل این بیماری که هرسال به گفته پزشکان وحشی‌تر می‌شود، این‌بار در کرمان و سیستان‌وبلوچستان غیر قابل ‌کنترل شده است و توانسته بیش از ۳۰ نفر را از پای دربیاورد.

تهاجم سویه جدید آنفلوآنزا

سویه جدید آنفلوآنزا با وجود تمام اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته همچنان قربانی‌های خود را می‌گیرد و تنها راه مقابله با این بیماری و خروج کرمان از زیر سایه ترس، رعایت نکات ابتدایی بهداشتی است. البته مدیران شهر امید دارند با بروز بارندگی در استان کرمان از شدت شیوع کاسته شود.گفته می‌شود موج جدید این بیماری حداکثر تا ۱۵ روز آینده کنترل خواهد شد اما تا آن زمان مردم کرمان این بار هم میزبان ویروسی هستند که از آن‌سوی مرزها برای آنها به ارمغان آورده شده است. گفتنی است در آخرین لحظات تنظیم این گزارش رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از افزایش قربانیان بیماری آنفلوآنزا به ۳۳ نفر خبر داد.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تشریح آخرین آمار جان‌باختگان این بیماری عنوان کرد: ۲۸ نفر در استان کرمان و ۵ نفر در استان سیستان‌وبلوچستان جان خود را از دست داده‌اند که همه آنها در رده گروه‌های پرخطر بوده‌اند.

کرمان جولانگاه ویروس وحشی آنفلوآنزا

از حدود یک ماه قبل برای چندمین بار این بیماری در استان کرمان شیوع یافت اما به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان این گونه جدید یکی از هجومی‌ترین ویروس‌های آنفلوآنزا محسوب می‌شود که در ایران شیوع یافته است.۱۲ آبان‌ماه، خبر مرگ نخستین بیمار در رفسنجان تایید شد و در همان روز بود که احمد جمالی‌زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به خبرنگاران گفت: شیوع گونه‌ای از بیماری آنفلوآنزا در رفسنجان و شهرستان انار تایید شده و در حال بررسی است.جمالی‌زاده در آن زمان با تایید مرگ ۲ نفر در شهرستان رفسنجان با علائم آنفلوآنزا، تأکید کرد: برخلاف شایعاتی که منتشر می‌شود، تاکنون مورد قطعی از بیماری کرونا در رفسنجان نداشته‌ایم.

سایه ترس بر سر کرمان

پس از گذشت چندین روز از شیوع آنفلوآنزا در استان کرمان جای‌جای شهر مملو از تابلوهای هشدار است و به مردم توصیه می‌شود ۳ نکته بهداشتی را برای کنترل بیماری به‌صورت جدی رعایت کنند؛ اول اینکه روبوسی نکنند و از بیماران ۲ متر فاصله بگیرند، دوم دست‌های خود را در فواصل اندک با آب و صابون بشویند و سوم در هنگام سرفه و عطسه از دستمال استفاده کنند.

با این‌وجود این روزهای سایه ترس از آنفلوآنزا شهر را در برگرفته است و  بیشتر مردم ماسک بر صورت زده‌اند، رفت‌ و آمدها کم شده و مردم سعی می‌کنند برای کنترل بیماری بیشتر در خانه بمانند. هرچند  این بیماری دارویی ندارد و آنتی‌بیوتیک‌ها نیز بر آن اثر نمی‌گذارند با این‌ وجود گفته می‌شود درصد بسیار بالایی از بیماران بهبود می‌یابند و فقط افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند که فوت کرده‌اند.

بحرانی شدن اوضاع و تشکیل ستاد بحران

جلسه شورای سلامت و نخستین جلسه ستاد بحران در روز چهارشنبه یازدهم آذرماه تشکیل و نخستین اطلاعات از روند توسعه بیماری در کرمان منتشر شد. در روزهای انتهایی هفته گذشته تقاضا برای واکسن آنفلوآنزا افزایش یافت اما واکسن کمیاب شده بود. روز شنبه ۱۴ آذرماه نیز دومین ستاد بحران استان کرمان تشکیل شد و در این جلسه تعداد کشته‌ها ۱۷ نفر و افراد بستری در بیمارستان‌ها ۱۰۰ نفر اعلام شد.

پیشروی خزنده آنفلوآنزای خوکی

اما شیوع بیماری به همین جا ختم نشد و آنفلوآنزا گسترش یافت و در نهایت ۲۴ آبان‌ماه، پای محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت را به این شهرستان باز کرد اما در این تاریخ تعداد مبتلایان و افراد فوت‌شده از این بیماری افزایش یافت. همان روزها بود که آنفلوآنزا در کرمان نیز شایع شد.

گویا در گفت‌وگویی با خبرنگاران، مرگ  ۳زن را تایید کرد و افزود: این بیماری کرونا نیست بلکه نوعی آنفلوآنزاست. از همان زمان بود که شیوع بیماری در سایر شهرستان‌های استان کرمان نیز آغاز شد، کرمان، بردسیر و سیرجان پس از رفسنجان میزبانان بعدی ویروس آنفلوآنزا بودند. سه‌شنبه هفته گذشته بود که برای نخستین‌بار خبر مرگ ۸ نفر در استان کرمان براثر آنفلوآنزا منتشر شد که ۴ نفر از این افراد رفسنجانی و ۴ نفر دیگر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بودند.

آمار ۳۰ نفری قربانیان آنفلوآنزا

این در حالی است که روز گذشته سومین جلسه ستاد بحران تشکیل و آخرین وضعیت تشریح شد. طبق آخرین اخبار از این جلسه تعداد افراد کشته شده به حدود ۳۰ نفر و افراد بستری به ۶۰۰ نفر رسیده است. همچنین وزیر بهداشت با اشاره به مرزهای شرقی منشأ بیماری را اتباع بیگانه اعلام کرد، مساله‌ای که استاندار کرمان نیز در نخستین جلسه ستاد بحران استان به آن اشاره‌کرده بود.

مدارس کرمان ۲روز تعطیل شد

با توجه به پیشروی بیماری آنفلوآنزا در استان کرمان و احتمال هجوم نوع دیگری از این بیماری در این استان وضعیت زرد اعلام شده است.علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان در جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران با موضوع پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزای H1N1 اظهار داشت: طبق هم‌اندیشی با مدیران و بنا به درخواست مردم، در تاریخ‌های ۱۷ و ۱۸ آذرماه همه مقاطع مدارس استان کرمان تعطیل اعلام می‌شود.

به گفته رزم‌حسینی، بحث پیشگیری دائمی است اما ممکن است نوع دیگری از بیماری بروز کند بنابراین هنوز هم استان در حالت زرد قرار دارد و باید همگی خود را ملزم به رعایت نکات پیشگیری‌کننده بدانند.

استاندار کرمان یادآورشد: بهتر است خانواده‌های زائران زیارت عتبات عالیات نیز ولیمه و میهمانی‌های خود را بعد از سپری شدن دوران شیوع بیماری برگزار کنند تا از انتقال این ویروس جلوگیری شود.

.

مجله اینترنتی ممتاز نیوز » خبرهای داغ
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.