شمقدری: سه سال پیش گفتند سینمای ایران مرد / در دوران مدیریت من اوضاع سینما بهتر شد

الهام نداف: بخش دوم برنامه «هفت» به گفت‌وگوی محمود گبرلو با جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی اختصاص داشت.

 

در ابتدای این بخش، گبرلو با طرح این سوال که آیا شمقدری همان معاونت سینمایی دو سال قبل است یا خیر؟، شمقدری را به پاسخ دادن در خصوص سیاست‌های فعلی سازمان سینمایی واداشت. رئیس سازمان سینمایی نیز پاسخ داد: «هر کس باید در مسیر زندگی و کارش رو به کمال برود اما رو به کمال رفتن به معنای افول کردن ارزش‌ها نیست.»

 

شمقدری در خصوص فعالیت‌های خود در دوره مدیریتش گفت: «دیگران باید موفقیت‌های من را مورد قضاوت قرار دهند. اما پیشرفت سینمای دفاع مقدس و ساخته شدن فیلم‌هایی فراوانی با این مفهوم نشان از فعالیت‌های ما دارد. همانطور که می‌دانید سینمای دفاع مقدس در دوره اصلاحات تیر خلاص را خورد و بعد از آن فیلم‌هایی ساخته شد که جنگ را نقد می‌کردند. اما سال گذشته هفت فیلم دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر نمایش داده می‌شود که اتفاقا بهترین جوایز این جشنواره را هم همین فیلم‌ها می‌گیرند.»

 

وی ادامه داد: «سال ۷۹ یا ۸۰ فیلم دفاع مقدس نداشتیم اما در حال حاضر تلاش می‌کنیم که در این حوزه فعال باشیم.»

 

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال گبرلو مبنی بر اینکه چرا نیروهای ارزشی با سیاست‌های سازمان سینمایی مخالفت می‌کنند، گفت: «امیدواریم همه نیروها ارزشی باشند. اما اگر ارزش‌ها همان چیزهایی است که امام راحل و مقام معظم رهبری به آنها اشاره کرده‌اند باید ببنیم چه کسی به این ارزش‌ها اشاره کرده است. ما نباید به راحتی در خصوص افراد حکم صادر کنیم. بگوییم فلانی یا فلان چیز فاسد و خراب است.»

 

شمقدری همچنین اظهار داشت: «مردم به خوبی قضاوت می‌کنند بحث اکران چقدر با هدف زنده کردن ارزش‌ها و چقدر با اهداف دیگر همراه بود.»

 

وی در خصوص امضای آیین نامه شورای صنفی نمایش توسط نماینده حوزه هنری در دو سال ۹۰ و ۹۱ گفت: «سال ۹۰ با توجه به اینکه آیین نامه شورای صنفی نمایش به امضای نماینده حوزه هنری آقای فرجی، رسید بود، گفتند این آیین نامه را قبول نداریم. سال ۹۱ نیز همین آیین نامه با تغییرات جزیی چهار ماده‌ای جهت ایجاد عدالت در اکران تصویب شد. الان امضای نماینده حوزه هنری اینجاست اما می‌گویند فرجی نماینده مانیست.ما که نمی‌توانیم سراغ تک تک افراد برویم و بگوییم با آیین نامه موافقید یا خیر. اصلا حوزه هنری اصرار داشت «گشت ارشاد» را اکران کند. آقای سجادپور پیشنهاد اکران «قلاده‌های طلا» را در سینماهای حوزه هنری داد اما از آنجایی که فروش «گشت ارشاد» بیشتر بود، حوزه هنری تمایل داشت این فیلم را اکران کند.»

 

شمقدری همچنین افزود: «بخشی از اعتراضاتی که به اکران فیلم‌های روی پرده شده است حوب است اما روش آن غلط است. حوزه هنری و سازمان سینمایی که با هم غریبه نیستند. دوستان می‌توانستند خیلی راحت حرف بزنند و شرط و شروطشان را بگذارند. حوزه گفت ۱۵ فیلم را اکران نمی‌کند. این یعنی از ۹۰ فیلم جشنواره فجر تنها ۱۷ درصد از نظرشان مشکل دارد و بیش از ۸۰ فیلم باید در سینماهای حوزه هنری نمایش داده شود. و وقتی با ۸۰ درصد فیلم‌ها موافق هستند پس چرا بی جهت فضا سازی می‌کنند؟»

 

رئیس سازمان سینمایی در خصوص عنوان نشدن نام ۱۵ فیلم مسئله دار از سوی حوز هنری، گفت: «ما دو بار نامه نوشتیم که اسم آن ۱۵ فیلم را اعلام کنید تا بتوانیم برای اکران بعدی سینماها برنامه ریزی کنیم. مثلا آن ۱۵ فیلم را بدهیم به سینماهای دیگر و ۷۵ فیلم دیگر در سینماهای حوزه اکران شود. اما مسئولان حوزه هنری نام آن ۱۵ فیلم را عنوان نکردند. یک بار هم که تلفنی صحبت کردیم و گفتند هفت فیلم است نه ۱۵ تا و باز هم اسمی از فیلم‌ها نیاورند. از طرفی حوزه هنری گفت فیلم‌های ارزشی را در سینماهای خود اکران می‌کند و این یک موقعیت خوب برای ماست چرا که مدت‌ها دنبال سینماهایی بودیم که فیلم‌های ارزشی اکران کنند. حوزه در این موضعش بماند اما لیست فیلم‌هایی را هم که نمی‌خواهد اکران کند، بگوید تا ما برنامه خود را بدانیم. سرمایه گذاران و تهیه‌کنندگان زمانی از ساخت فیلم نا امید می‌شوند که ببینید فیلمشان از پرده سینماها پایین کشیده می‌شود. ما اگر اسم فیلم‌ها را بدانیم اصلا حواله نمایش این فیلم‌ها را به سینماهای حوزه هنری نمی‌دهیم.»

 

شمقدری در خصوص جلسه رئیس سازمان سینمایی و رئیس حوزه هنری در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در این جلسه تفاهم نامه‌ای امضا کردیم که مضمنوش این بود که حوزه هنری در ابتدای هر سال اعلام کند چه فیلم‌هایی را نمی‌خواهد اکران کند تا شورای صنفی نمایش سالن‌ها را بر اساس همان تقسیم کند.»

 

وی صراحتا اعلام کرد: «در دوران مدیریت من اوضاع سینما بهتر شده است. در این دوران به فیلم‌های ارزشی بیشتر اهمیت داده شده و بیشتر ساخته شده است. اما شما یک جعبه سیب را هم که از تره‌بار بخرید در آن سیب کرمو هم هست.»

 

شمقدری همچنین اظهار کرد: «سه سال پیش می‌گفتند سینمای ایران مرد. من مهر ۸۸ آمدم و تا آن موقع ۳۰ فیلم پروانه ساخت گرفته بود. اما در جشنواره سال ۸۸، ۸۰ فیلم به دفتر جشنواره فیلم فجر رسید. سال گذشته سینمای ایران نسبت به ارزش‌های فرهنگی ارتقا پیدا کرده است اما جریانی که سیاسی است بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که مربوط به نقاط ضعف است. همچنین قرار بود در ایران ۱۰۰ سالن سینمایی ساخته شود اما از آنجایی که احداث سالن به بودجه نیاز دارد ما ۲۰۰ سالن که امکان نمایش فیلم را ندارند مجهز می‌کنیم و همچنین در شهرستان‌ها هم سالن‌های در دست احداث داریم.»

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.