شناسایی بیش از ۵۰ خانوار یزدی مبتلا به کلیه پلی کیستیک

۱۶ام بهمن ،
ممتاز نیوز :  روند رو به افزایش بیماران کلیوی و نارسایی کلیه در استان یزد نگران‌کننده است. شیوع بالای دیابت در استان یزد به سبب کم تحرکی، تغییر سبک زندگی، استرس و مصرف غذاهای فست فود سبب بروز عوارضی بر روی ارگان‌های حیاتی بدن همچون چشم‌ها، کلیه‌ها و قلب و عروق می‌شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از سینا ؛ نارسایی کلیوی از جملهٔ بیماری‌هایی که اشخاص بسیاری در یزد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. نتایج بررسی‌ها نشان داده است، دیابت و پرفشاری خون از مهم‌ترین علل بروز نارسایی مزمن کلیوی در یزد است. کنترل نکردن این بیماری به از بین رفتن کامل عملکرد کلیه‌ها منجر می‌شود که در این شرایط، انجام دیالیز و یا پیوند کلیه برای ادامه حیات بیمار ضروری خواهد بود.

کار اصلی کلیه‌ها حفظ تعادل شیمیایی بدن است. آن‌ها مواد زائد و مایع اضافی را از خون تصفیه کرده و به صورت ادرار دفع می‌کنند. کلیه‌ها همچنین در کنترل فشارخون و تولید گلبول‌های قرمز خون نقش دارند.

نارسایی کلیه یا نارسایی کلیوی به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه است. کلیه نقش مهمی در دفع مواد زائد و تعادل آب و الکترولیت‌ها در بدن دارد.

روند رو به افزایش بیماران کلیوی و نارسایی کلیه در استان یزد نگران‌کننده است، شیوع بالای دیابت در استان یزد به سبب کم تحرکی، تغییر سبک زندگی، استرس و مصرف غذاهای فست فود سبب بروز عوارضی بر روی ارگان‌های حیاتی بدن همچون چشم‌ها، کلیه‌ها و قلب و عروق می‌شود. نارسایی کلیوی از جمله بیماری‌هایی که اشخاص بسیاری در یزد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. نتایج بررسی‌ها نشان داده است، دیابت و پرفشاری خون از مهم‌ترین علل بروز نارسایی مزمن کلیوی در یزد است. کنترل نکردن این بیماری به از بین رفتن کامل عملکرد کلیه‌ها منجر می‌شود که در این شرایط، انجام دیالیز و یا پیوند کلیه برای ادامه حیات بیمار ضروری خواهد بود.

در یزد پس از هماهنگی با بخش دیالیز بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد رهسپار بخش دیالیز شدم. تمام تخت‌های بخش فعال بود و بیماران در حال دیالیز بودند. سراغ اولین تخت که یک جوان ۳۳ ساله بود رفتم به نقل از خودش حدود ۱۰ سال پیش در اثر عفونت و سرماخورگی جفت کلیه‌هایش را از دست داد و پس از سه سال دیالیز پیوند کلیه شده است.

وی ادامه می‌دهد: «پس نسل بعدی این بیماران در صورت عدم درمان و یا پیشگیری از عود بیماری به این بیماری مبتلا می‌شوند و کلیه‌های خود را از دست می‌دهند از گذشت سه ماه از پیوند کلیه به سبب مصرف داروی ایرانی کلیه‌ام پس زد و هم اکنون در حال دیالیز هستم.»

وی با بیان اینکه ماهانه بیش از ۳۰۰ هزار تومان باید به تامین دارو‌های مورد نیازش اختصاص می‌دهد، افزود: «گرانی دارو و نداشتن کیفیت دارو‌ها مهم‌ترین مشکل من است.»

این بیمار ضمن ابراز رضایت‌مندی از کادر درمان و پرستاران بخش دیالیز بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد گفت: «در صورت داشتن شرایط لازم پیوند باید آزمایش بافت خون ویژه بیمار متقاضی پیوند ودهنده کلیه انجام شود که متاسفانه این مهم از چند ماه قبل به تهران انتقال یافته است و بیماران باید هزینه‌های گزافی را در این مسیر نیز بپردازند. این در حالی است که این آزمایش سالهای قبل در استان یزد انجام می‌شد.»

خبرنگار سینانیوز در ادامه با حضور در جمع بیماران کلیوی با کوک ۱۲ ساله که مادرزادی دارای مشکل قلبی و عروقی بود و به تدریج کلیه‌هایش کم کار شده بود و با نصب دستگاه در داخل شکم دیالیز صفاقی می‌شد گفت‌و‌گو کرد.

وی در ابتدای صحبت‌هایش گرانی دارو‌ها و هزینه بالای انجام آزمایشات را مهم‌ترین مشکلش عنوان کرد و افزود: «برخی پزشکان بیمه بیماران خاص را قبول نمی‌کنند که ما با آن نیز با مشکل مواجه هستیم.»

رایگان شدن هزینه‌های دارویی مهم‌ترین خواسته بیماران کلیوی این نوجوان از مسئولین و پزشکان خواستار ارائه خدمات آموزشی جهت درمان بهتر بیماران کلیوی و عدم عود بیماریشان شد و گفت: تخفیف یا رایگان شدن هزینه‌های دارویی مهم‌ترین خواسته ما بیماران است.

وی در ادامه خواستار برقراری ارتباط مناسب‌تر پزشکان با بیماران شد و گفت: «کادر درمان باید به نحوی ارتباط برقرار کنند که بیمار به جز رنج بیماری‌اش رنج دیگری نداشته باشد.»

بیمار ۳۷ ساله‌ای ضمن بیان چگونگی بیمار شدنش گفت: «از ۱۶ سالگی بر اثر سرماخوردگی مکرر و عفونت با علائمی مثل بی‌اشتهایی و رنگ پریدگی به پزشک مراجعه کردم که با انجام آزمایشات مشخص شد ۷۰ درصد کلیه‌ها از کار افتاده است. پس از مصرف دارو و ۶ ماه دیالیز به کمک مادرم پیوند کلیه شدم. هم اکنون ۱۹ سال است که پیوند کلیه شده‌ام و مهم‌ترین مشکلم گرانی دارو‌ها است که از مسئولین می‌خواهم حداقل درصدی تخفیف برای هزینه داروهای بیماران کلیوی اختصاص بدهند.»

بیمار دیگری که در نتیجه افزایش فشارخون در دوران بارداری به نارسایی کلیه مبتلا شده بود از نداشتن درآمد کافی جهت تامین هزینه‌های دارو و درمانش گفت.وی در ادامه با بیان اینکه با مصرف داروهای ایرانی حساسیت در بدنم ایجاد می‌شود، افزود: «داروهای خارجی نیز به قدری هزینه‌هایش بالا است که از دسترس ما خارج است.»

بیمار ۳۹ ساله‌ای که به صورت توارث به بیماری کلیه پلی کیستیک مبتلا شده است به خبرنگار ما گفت: «پس قبلا داروهای این بیماران تحت پوشش سازمان بهزیستی بود ولی در حال حاضر بیماران باید فرانشیز دارو‌هایشان را خودشان بپردازند از ۲ سال دیالیز، پیوند کلیه شدم و هم اکنون به سبب عوارض بیماری بر روی حس شنوایی و بینایی دچار کم شنوایی و کم بینایی شدم که سبب شد شغلم را از دست بدهم و نتوانم هزینه دارو‌هایم را بپردازم چرا که دارو‌ها ماه به ماه گران و گران‌تر می‌شوند.»

احتیاج به کمک خیرین
وی در ادامه از خیرین خواست تا دستگاههای دیالیز تازه به بخش‌های دیالیز یزد اهدا کنند تا بیمارانی که دیالیز می‌شوند رنج نکشند.

عزت یادگار رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینانیوز با بیان اینکه در حال حاضر در استان یزد بیش از ۵۰ خانوار یزدی مبتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک شناسایی شده‌اند، ادامه داد: «نسل بعدی این بیماران در صورت عدم درمان و یا پیشگیری از عود بیماری به این بیماری مبتلا می‌شوند و کلیه‌های خود را از دست می‌دهند.»

یادگار در ادامه از مسئولین نظام سلامت، سازمان بهزیستی و به ویژه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواستار شد همان‌گونه که اقدامات خوبی در زمینه کاهش بروز بیماری‌های هموفیلی و تالاسمی در کشور انجام شده است در خصوص پیشگیری از بروز بیماری نارسایی کلیوی نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

۳۰۰ بیمار کلیوی طی یک سال قبل به بیماران یزد اضافه شد
یادگار با اشاره به افزایش روز افزون بیماری نارسایی کلیه در استان یزد گفت: «آمار‌ها نشان می‌دهد بیش از ۳۰۰ بیمار کلیوی طی یک سال قبل به بیماران یزد اضافه شده است.»

گرانی دارو بزرگ‌ترین مشکلات بیماران کلیوی
وی گران بودن دارو را بزرگ‌ترین مشکلات این بیماران عنوان کرد و متذکرشد: «قبلا داروهای این بیماران تحت پوشش سازمان بهزیستی بود ولی در حال حاضر بیماران باید فرانشیز دارو‌هایشان را خودشان بپردازند.یادگار خاطرنشان کرد: «بیماری که متقاضی پیوند است باید قبل از انجام پیوند دارو مصرف کند تا بدنش برای انجام پیوند آماده شود، ولی این در حالی است که اکثر این بیماران زیر خط فقر می باشند و وضعیت اقتصادی خوبی ندارند.»

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی یزد در ادامه از مسئولین بهداشت و درمان استان یزد خواستار شد به یاری انجمن حمایت از بیماران کلیوی بشتابند و از طرف دیگر در خصوص روش‌های پیشگیری از بروز بیماری کلیوی در اشخاص جامعه راه‌کارهای مناسبی اندیشده شود.

لزوم راه‌اندازی بخش پیوند کلیه در یزد
نخ چین مسئول بخش دیالیز بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینانیوز در یزد تصریح کرد: «هم اکنون ۱۲ مرکز دیالیز در استان یزد فعال است. در این مرکز درمانی ۲۰ تخت فعال معمولی و ۲ تخت بیمار دیالیزی با آنتی ژن مثبت بستری می باشند.»

نخ چین در ادامه گفت: «راه‌اندازی بخش پیوند کلیه در یزد مهم‌ترین خواسته بیماران این بخش است.»

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.