شناسایی دومین جنس باکتری در ایران

شناسایی و ثبت دومین جنس باکتری به نام Saliterribacillus persicus در ایران از دستاوردهای ذخایر ژنتیکی و زیستی جهان دانشگاهی می باشد.

ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران جهاد دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: شناسایی و ساخت دومین جنس باکتری ایرانی توسط محققان بانک میکروارگانیسم های مرکز به عنوان دستاوردی دیگر می باشد.

وی گفت: دریاچه اشباع از نمک آران و بیدگل کاشان اکوسیستم طبیعی است که چند سایت مورد توجه محققان میکروبیولوژی قرار گرفته است.

فاضلی خاطر نشان کرد: دریاچه آران و بیدگل به دلیل اینکه شرایط سخت چون نمک اشباع و درجه حرارت بالا جایگاه اکولوژی بی نظیر برای جداسازی میکروارگانیسم های افراطی دوست محسوب می شود.

فاضلی در ادامه اظهار کرد: شرایط سخت در این نقطه که مشابه است با شرایط حاکم بر اغلب فرآیند های صنعتی است و می تواند منجر به تنوع میکروارگانیسم هایی شود که محصولات آن ها در حوزه فناوری و زیستی ارزشمند می باشند.

فاضلی افزود: باکتری شناسایی شده با نام علمی Saliterribacillus persicus  که در معتبرترین ژورنال بین المللی این مقاله منتشر شد و به عنوان دومین باکتری شناسایی شده در ایران گزارش شد.

وی در ادامه به کاربرد این جنس باکتری اشاره کرد و گفت: از کاربردهای آن پاکسازی های زیستی، بخش های مختلف صنایع و مواد غذایی بسیار، ارزشمند است و از دیگر کاربردهای آن تولید ترکیباتی نظیر دارویی و آنزیم ها می باشد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.