شنبه اول ماه مبارک رمضان است

مهر: عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به آغاز عملیات استهلال با فعالیت ۱۷۰ گروه تخصصی، امکان رؤیت ماه رمضان را در روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه رد کرد.

“علیرضا بوژمهرانی” عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در مورد زمان آغاز عملیات استهلال ماه مبارک رمضان گفت: استهلال همیشه در غروب بیست و نهمین روز ماه قمری انجام می شود. پنجشنبه این هفته ۲۹ شعبان است، اما شرایط قرارگیری ماه در آسمان و موقعیتش نسبت به خورشید، به گونه ای است که در ایران غروب ماه زودتر از غروب خورشید در پنجشنبه روی می دهد ضمن اینکه بقیه پارامترهای مداری ما به قدری ضعیف است که قبل از غروب خورشید هم هیچ شانسی برای رؤیت هلال چه با ابزار و چه با چشم غیرمسلح در روز پنجشنبه ۲۹ تیرماه(۲۹ شعبان) وجود ندارد. لذا به طور قطع و یقین جمعه ۳۰ شعبان است و ماه مبارک رمضان از روز شنبه ۳۱ تیرماه آغاز می شود.
 
وی افزود: اما از آنجا که برخی افراد به نیت استحباب در غروب پنجشنبه اقدام به استهلال می کنند و ممکن است به خطا اعلام رؤیت هلال کنند، گروههایی از ستاد استهلال در سراسر کشور از قبل از غروب خورشید تلاش برای رؤیت هلال انجام می دهند و نتایج و گزارشات خود را به ستاد ارسال می کنند تا ثبت و ضبط شود که البته اطمینان داریم تمام این گزارشات منفی خواهد بود و هلال قابل رؤیت نیست و این کار را برای این انجام می دهیم که اگر کسی ادعایی مبنی بر رؤیت ماه داشت بتوانیم گزارشهای دیگری دال بر عدم رؤیت هلال که توسط متخصصین انجام می گیرد را داشته باشیم.
 
بوژمهرانی در مورد تعداد گروههای استهلال در سراسر کشور گفت: در تمامی استانهای کشور و در دفاتر شوراهای سیاستگذاری ائمه جمعه ستادهای استهلال تشکیل شده و زیر نظر ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه مشغول فعالیت هستند و بر اساس موقعیت و تعداد رصدگران در هر استان بین ۳ تا ۱۰ گروه وجود دارد که این گروهها برای هلال شوال و رمضان و ذی الحجه بسیج بیشتری پیدا می کنند و فکر می کنم ان شاء الله برای رمضان و شوال حدود ۱۷۰ گروه در سراسر کشور که آموزشهای لازم و ابزارهای مناسب را در اختیار دارند برای رؤیت هلال اقدام کنند.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.