شهر در سالی که گذشت (۷)

۸فروردین ۱۳،

به گزارش نوساز به نقل از خبرنگارمهر، بیش از ۷ سال است که دولت برای انتقال پایتخت اداری کشور تلاش می کند اما درماه های پایانی دولت دهم تنها ازشهرپرند به عنوان مقصد آینده ساختمان وزارت خانه ها نام برده شده است.اما استاندار تهران انتقال وزارت خانه ها به پایتخت اداری کشور را بسیار جدی می داند و می گوید:انتقال پایتخت اداری به پرند خیالی و فانتزی نیست و هرچه سریع‌تر باید ساختمان وزارتخانه‌ها به شهر پرند منتقل شود و بر اساس مطالعات و جانمایی شکل گرفته این اقدام باید انجام شود.

مرتضی تمدن می‌گوید: با جانمایی انجام شده در شهر تازه پرند رباط‌کریم، تعدادی از وزارتخانه‌ها به این شهر منتقل شوند. هم اکنون مکان‌یابی جهت انتقال وزارتخانه‌ها به شهرجدید پرند انجام شده و ۴۰۰‌هکتار زمین در پرند برای انتقال و ایجاد پایتخت اداری دیده شده است.

او در پاسخ به اینکه آیا شما اعلام می‌کنید که وزارتخانه‌ها از امروز می‌توانند ساختمان خود را در پرند بنا کنند، گفت: قطعا اینگونه است؛ به عنوان مثال وزارت نفت می‌تواند در این شهر زمین را ببیند و جانمایی کند، چرا که امروز پرند به مترو، فرودگاه و بزرگراه‌ها دسترسی دارد و با توجه به اینکه هر وزارتخانه در تهران چندین ساختمان دارد با اجرای این طرح، تمامی ساختمان‌های وزارتخانه‌ها تجمیع می‌شوند.

موضوع انتقال پایتخت به طور رسمی و علنی برای اولین بار در سال ۱۳۶۴ مصادف با دویست‌مین سال پایتختی تهران مطرح شد و پس از جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۸ بار دیگر به طور جدی‌تر مورد پیگیری قرار گرفت و پس از روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم به طور جدی مطرح شد و چند مرحله از این طرح نیز به عرصه اجرایی شدن رسید.

قرار بود شورایی ۱۰نفره متشکل از رییس‌جمهوری یا معاون اول، وزیر کشور، نماینده‌ای از مقام معظم رهبری، نماینده‌ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده‌ای از شورایعالی امنیت ملی، رییس سازمان پدافند عامل، دونفر از نمایندگان مجلسی و دادستان کل کشور تحت نام “شورایعالی انتقال ‌پایتخت”به مدت یک سال دربارهٔ سه موضوع اصلی مرتبط با انتقال تصمیم‌گیری کند اما هنوز خبری از فعالیت این شورا نشده که از پرند را به‌عنوان پایتخت اداری نام برده می گردد .

انتقال پایتخت اداری کشور موافقان و مخالفانی دارد . مهدی چمران، رئیس شورای عالی استان‌،چندان با انتقال وزارت خانه ها از تهران موافق نیست در این باره می گوید: ‌اگر دولتمردان می‌خواهند راحت زندگی کنند و در کمترین زمان ممکن به محل کار خود برسند طرح جابجایی پایتخت بحث دیگری است، در واقع می‌توانیم این اقدام را خودخواهی تعبیر کنیم‌.

او ادامه می دهد: این موضوع پیش از این توسط کازرونی وزیر مسکن و شهرسازی وقت بررسی شد که نتایج حاصله ارزشمند بود‌.

رییس شورای شهر تهران لازمه جابجایی پایتخت اداری کشور را انجام مطالعه وتحقیق مفصل می داند و می گوید: اینکه هرکس بدون مطالعه و بررسی، شهری را برای جابه‌جایی به عنوان پایتخت پیشنهاد دهد درست نیست. البته اگر این طرح مطالعه شود و نتایج مطالعات به ما ارائه شود قطعا دربارهٔ جابجایی می‌توان تصمیم گیری کرد.به گفته چمران جابجا شدن پاییخت اداری کشور در شرایط کنونی امکانپذیر و عملی نیست.

رئیس شورای عالی استان‌ها احتمال وقوع زلزله و بحران کم آبی را از علل مطرح شدن این جابه‌جایی عنوان و اضافه می کند: ‌ پیشنهادات موجود برای جابجایی پاییتخت اداری به شهرهای همچون پرند و سمنان متوجه می‌شویم که وضعیت شهرهای پیشنهادی دراین زمینه فرقی نمی‌کند. حداقل تهران برخلاف آن‌ها در کوهپایه قرار دارد‌. ‌

او این انتقال را چندان برکاهش جمعیت موجود پایتخت و آلودگی شهر تهران موثر نمی داند و می گوید: کاهش آلودگی هوا و جمعیت تهران با جابه‌جایی چند ساختمان اداری محقق نمی‌شود‌ چراکه جمعیت ساکن شهر تهران با این جابجایی تغییر نمی‌کند و مشکل آلودگی و جمیعت باقی می‌ماند. ‌

‌چمران تاکیدمی کند: کشورهایی که تجربه جابه‌جایی پایتخت اداری را دارند، نتایج چندان مناسبی را کسب نکرده اند‌. ‌

حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه و عمران هم انتقال مراکز سیاسی و اداری پایتخت را مستلزم طی مراحل و افق تازه می‌داند که در صورت اجرای آن، هم به لحاظ شهرسازی و هم به لحاظ سیاسی به نفع شهر خواهد بود.

او ادامه می دهد: بدون شک پایتخت بودن تهران باری ناشی از وجود دولت و دستگاه‌های حکومتی در بحث تراکم جمعیتی و تراکم کالبدی فیزیکی شهر‌ایجاد می‌کند که به ترافیک رفت و آمدی و در نهایت آلودگی هوا منجر می‌شود.

مدتهاست دولت به دنبال ایجاد پایتخت دیگری در جوار تهران است ما باید دید در ۶ ماه باقی مانده دولت فعلی ساختمان های اداری به پرند کوچ خواهند کرد یا خیر؟


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.