شورای امنیت درباره سودان تشکیل جلسه داد

به گزارش ایرنا، در این جلسه درباره توافق نفتی میان سودان و سودان جنوبی و ارسال کمک های انسانی به مناطق بحران زده بحث و گفت وگو شد.

‘سوزان رایس’ نماینده امریکا در سازمان ملل درباره این جلسه گفت که شورای امنیت برای پیش برد گفت وگوها میان سودان و سودان جنوبی بسیار جدی است و هیچگونه نافرمانی از اجرای قطعنامه هایش را نخواهد پذیرفت.

نماینده دائم سودان نیز با ابراز امیدواری نسبت به آینده مذاکرات با سودان جنوبی گفت که شورای امنیت تلاش می کند که بر اختلاف ها میان سودان و سودان جنوبی به طور کامل پایان دهد.

وی توافقات صورت گرفته میان سودان و سودان جنوبی را گام بزرگی به جلو خواند و تاکید کرد که پس از پایان ماه مبارک رمضان گفت وگوها میان دو طرف در ادیس ابابا از سر گرفته خواهد شد.

اخیرا سودان و سودان جنوبی با میانجیگری ‘تابو امبکی’ رییس جمهوری سابق آفریقای جنوبی درباره اشتراک در درآمدهای نفتی به توافق رسیده اند .

سه چهارم منابع نفتی کشور سودان قبل از تقسیم در منطقه سودان جنوبی قرار گرفته و این کشور برای صادرات نفت خود باید از خط لوله ای که از سودان می گذرد اقدام کند. سودان در ازای صادرات نفت از خاک خود از سودان جنوبی مالیات طلب می کند.

به دنبال تشدید اختلاف ها میان دو کشور، سودان جنوبی نیز تولید نفت خود را متوقف کرد.

توقف تولید نفت، سودان جنوبی را از ۹۸ درصد درآمدهای خود محروم کرده که این امر افزایش تورم و وخامت وضعیت اقتصادی را در این کشور تازه تاسیس در پی داشته است.

اروپام**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۹۳۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.