شورای امنیت محق به محروم ساختن اعضاء از حقوق مشروع آن‌ها نیست

ایران > سیاست‌خارجی
عضو نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت: تحریم‌های غیرقانونی و خودسرانه، خلاف اصول حقوقی و اخلاقی، و مسوولیت‌آور است.

حسین قریبی در جلسه کمیته منشور ملل متحد که در نیویورک در حال برگزاری است، اظهار کرد: تحریم‌های شورای امنیت باید تنها بعد از تهدید واقعی صلح و امنیت بین‌المللی بر اساس شواهد متقن و بر اساس اصول منشور و حقوق بین الملل و نه صرفا توهمات و تبلیغات سؤ بعضی اعضاء وضع شوند. شورای امنیت محق به محروم ساختن اعضاء از حقوق مشروع آن‌ها طبق حقوق بین الملل نیست

وی در ادامه اختیارات شورا را بی‌حد و حساب ندانست و تاکید کرد: شورا دارای اختیار تام برای اتخاذ هرگونه تصمیمی نیست. تصمیمات شورا باید بر اساس اصول حقوقی و مفاد منشور باشند و از سوی دیگر، اجرای تصمیمات شورا هم باید بر اساس اصول منشور باشد؛ بنابراین تحریم‌هایی بر اساس اهداف سیاسی و خودسرانه بعضی اعضای دائم شورا وضع شده‌اند، مشروع و قانونی نیستند.

وی ادامه داد: ایران قویا اعتقاد دارد که این تحریم‌های غیرقانونی سبب مسوولیت سازمان ملل به لحاظ اقدامات خلاف قانون می‌شوند.

به گزارش ایسنا، عضو نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد همچنین در مورد تحریم‌های یکجانبه اعمال شده از سوی بعضی کشورها، این‌گونه اقدامات را خلاف تلاش‌ها برای ارتقاء حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی، مخالف اهداف منشور ملل متحد و از لحاظ قانونی و اخلاقی غیر مشروع دانست.

وی ادامه داد: گفتن این‌که تحریم‌ها هوشمند می باشند یک تزویر و ریاکاری آشکار از سوی کشورهای وضع کننده تحریم‌هاست؛ چراکه به خوبی روشن است که تحریم‌ها به دلایل ساختگی به صورت بیرحمانه‌ای زندگی مردم عادی را هدف قرار داده‌اند.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.