شیر خشک، سرماخوردگی کودکان را افزایش می‌دهد

مصرف شیر خشک باعث افزایش سرماخوردگی و عفونت های گوش در بین کودکان می شود.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر فرشید فروزنیا، متخصص اطفال گفت: سرماخوردگی ها عفونت های حاد دستگاه تنفسی هستند که ممکن است بصورت تدریجی در فرد ظاهر شود و با علائمی مانند تب، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی، گلو درد، خشکی ته حلق، سر درد و ضعف خود را نشان دهد.

دکتر فرشید فروزنیا افزود: طول مدت بیماری بین ۲ تا ۷ روز متغیر می باشد و اغلب با استراحت و درمانهای حمایتی بهبود می یابد.

وی ادامه داد: علت سرماخوردگی ها ناشی از ویروسها است و بالغ بر ۲ هزار نوع ویروس وجود دارد و ممکن است در طول سال یک کودک را چندین بار بیمار کند.

دکتر فروزنیا خاطرنشان کرد: سرماخوردگی قابل سرایت و انتشار است و در کودک ایجاد عوارضی مانند عفونت گوش و ذات الریه می کند و در مواردی ممکن است نیاز به بستری کردن کودک باشد.

وی اضافه کرد: شیوع این بیماری در فصل سرد بیشتر است اما در فصول گرم نیز بروز می کند.

فروزنیا در رابطه با پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان توصیه کرد: استراحت کامل طفل و دادن مایعات فراوان و استفاده از تب برها وضعیت طفل را بهتر می کند ولی استفاده از آنتی بیوتیک ها بخصوص بصورت خودسرانه باعث کاهش ضعف سیستم ایمنی کودک و افزایش دوره بیماری می شود.

 وی افزود: مصرف میوه جات بخصوص میوه هایی که ترکیبات ویتامین ‍c دارند در پیشگیری از سرماخوردگی موثر است. همچنین مصرف شیر مادر در اطفال باعث افزایش ایمنی وی خواهد شد و برعکس مصرف شیر خشک باعث افزایش سرماخوردگی و عفونت های گوش می شود.

دکتر فروزنیا تصریح کرد: آنتی بیوتیک ها، شربتهای ضد سرفه و آنتی هیستامین ها حتما باید تحت نظارت پزشک به کودک داده شود زیرا بعضی از آنتی بیوتیکها عوارض کلیوی و کبدی خواهند داشت و یا باعث افزایش مقاومت میکروبها نسبت به آنتی بیوتیکها و همچنین باعث تضعیف سیستم ایمنی کودک می شود.

این متخصص اطفال افزود: آنتی هیستامین ها نیز باعث عوارض قلبی، خشکی مخاط، غلیظ شدن خلط و ترشحات حلق و بینی کودک می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بطور کلی دادن دارو به کودکان زیر ۲ سال با تجویز و تحت مراقبت پزشک باشد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.