شکل گیری یک موسسه فرهنگی بین کشورهای عضو و ناظر شانگهای

پیشنهاد وزیر ارشاد در پکن

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پکن گفت: ایران بر شکل گیری یک موسسه فرهنگی بین کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای تاکید دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی برنا به نقل از مرکز روابط عمومی، اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسینی تاکید کرد: در نشست امسال شورای وزیران فرهنگ کشورهای شانگهای از سوی ایران برنامه ها و پیشنهادهای متعددی ارائه می‌شود.

وی از جمله پیشنهادات ایران در این اجلاس را تشکیل یک موسسه فرهنگی یا دبیرخانه مانند موسسه فرهنگی اکو عنوان کرد تا ۱۰ کشور عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای ارتباطات فرهنگی بیشتر داشته باشند.

وزیر ارشاد افزود: ایران اگر چه عضو ناظر شانگهای است، اما در همه برنامه ها و نشست های این سازمان فعالانه شرکت دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از آمادگی ایران برای میزبانی نخستین نشست و برنامه های آن در ایران خبر داد.

وی با تاکید براینکه ارتباطات فرهنگی به تفاهم و شناخت بین کشورهای عضو شانگهای کمک می کند، افزود: ما در چارجوب فرهنگ شرقی مشترکات زیادی داریم که می توانیم با تکیه بر آن از هجمه فرهنگی غرب به کشورهای عضو شانگهای پیشگیری کنیم.

حسینی اجلاس پکن را فرصتی مناسب برای روابط متقابل میان ایران و سایر کشورهای خواند و اظهارداشت: در دیدار با وزیران فرهنگ سایر کشورها، روابط دوجانبه را نیز مرور می کنیم .

وی با اشاره به روابط بسیار خوب تهران – پکن گفت : سالهاست در این کشور رایزن فرهنگی داریم اما نیاز است اکنون یک مرکز فرهنگی نیز در شهر پکن ایجاد شود.

حسینی گفت: در دیدار با آقای ‘ چای وو’ وزیر فرهنگ چین تلاش خواهیم کرد تفاهم نامه ای را نهایی کنیم که هم چینی ها و هم جمهوری اسلامی ایران یک مرکز فرهنگی فعال در پایتخت های دو کشور داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در مورد جایگاه سازمان همکاری شانگهای نیز گفت: اگر چه این سازمان در بدو تشکیل جنبه امنیتی داشت، اما اکنون بعدهای اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی غلبه دارد.

وی این شرایط را کمک به توسعه روابط بین کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای از یک سو و ارتقاء جایگاه جهانی آن از سوی دیگر دانست.

حسینی تاکید کرد: کشورهای تحت پوشش این سازمان می تواند در مقابل زیاده طلبی های غرب همکاری های نزدیک تری داشته باشند.

وی به مشترکات فراوان به ویژه بین ایران ، چین و روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: ما در این سفر برای ارتقاء مناسبات فرهنگی با روسیه نیز رایزنی خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد؛ یکی از نکاتی را که در همکاری با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در جریان اجلاس پکن مد نظر داریم توسعه و آموزش زبان فارسی است.

وی افزود: زبان فارسی در اکثر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای جایگاه والایی دارد و ما برنامه ویژه ای در این راستا داریم.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.