شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به فیلمساز ایتالیایی می‌رسد

به گزارش خبرآنلاین، این کارگردان و نویسنده ایتالیایی ۸۹ ساله یکی از چهره‌های شاخص سینمای ایتالیاست.
 

فرانچسکو رزی کار در سینما را به عنوان دستیار لوکینو ویسکونتی، کارگردان سرشناس ایتالیایی آغاز کرد و از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۷ به عنوان کارگردان حضوری فعال داشت. او از ۱۹۹۷ تاکنون همچنان فعال است، اما بجای سینما بر تئاتر متمرکز شده است.
 

رزی یکی از چهره‌های آشنا در جشنواره فیلم ونیز است. او سال ۱۹۵۸ با فیلم «چالش» – درباره یک خلافکار محلی که رودروی خانواده‌های تبهکار ناپل می‌ایستد – برنده جایزه ویژه هیئت داوران ونیز شد و پنج سال بعد با درام با موضوع حرص و فساد «دست‌ها روی شهر» جایزه شیر طلای این جشنواره را برد. او بجز این به دفعات با فیلم‌های خود در لیدو حضور داشته است.
 

رزی چهار بار نیز در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن حضور داشت و سال ۱۹۷۲ برای فیلم مافیایی «ماجرای ماتئی» جایزه نخل طلای این جشنواره را دریافت کرد. او سال ۱۹۶۲ هم با «سالواتوره جولیانو» برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان از جشنواره فیلم برلین شد.
 

او هفت جایزه دیوید دوناتلو در کارنامه دارد و از جشنواره بین‌المللی بین‌المللی فیلم تائورمینا (۲۰۰۴)، جشنواره فیلم برلین (۲۰۰۸) و جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو (۲۰۱۰) جایزه یک عمر دستاورد دریافت کرده است.
 

«لاکی لوچانو»، «جسدهای سرشناس»، «مسیح در ابولی توقف کرد»، «سه برادر»، «وقایع‌نگاری یک مرگ از پیش اعلام شده» و «ارتباط پالرمو» از دیگر آثار این فیلمساز متولد ناپل است.
 

آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره فیلم ونیز گفت: «رزی در دوران کاری طولانی هرچند نه خیلی پرکار خود تاثیر فراموش‌نشدنی بر تاریخ سینمای ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم گذاشته است. کار او به لحاظ روش، سبک، سختگیری اخلاقی و توانایی در آوردن مسائل اجتماعی اضطراری روی پرده سینما، روی چند نسل از فیلمسازان در سراسر دنیا تاثیر گذاشته است.»
 

رزی از اینکه از سوی قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا مورد تقدیر قرار می‌گیرد، ابراز رضایت کرد و گفت: «از دریافت این جایزه بسیار معتبر مفتخر و خوشحالم.»
 

رزی جایزه شیر طلای افتخاری را روز ۳۱ اوت پیش از نمایش ویژه نسخه ترمیم‌شده «ماجرای ماتئی» دریافت می‌‌کند. این نسخه را بنیاد فیلم مارتین اسکورسیزی آماده کرده است.
 

شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر برگزار می‌شود.
 

هالیوود ریپورتر / ۱۰ مه / ترجمه: علی افتخاری

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.