شیطنت واردکنندگان مرغ/ سالمونلا در ایران تلفات ندارد

شیطنت واردکنندگان مرغ/ سالمونلا در ایران تلفات ندارد

سازمان دامپزشکی به‌صورت لحظه‌ای وضعیت صنعت طیور کشور را رصد و مانیتورینگ می‌کند و طی ۳۰ سال گذشته تحت عنوان تلفات به‌دلیل بیماری سالمونلا در صنعت طیور، گزارشی انجام نشده است.

 

به‌دنبال انتقال برخی فعالان صنعت مرغ از سازمان دامپزشکی کشور به‌دلیل نداشتن برنامه مدون و مشخص برای مبارزه با بیماری‌های دام و طیور نظیر بیماری سالمونلا، مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی با شیطنت‌آمیز خواندن ادعای تلفات در صنعت طیور به‌دلیل بیماری سالمونلا طی گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: سازمان دامپزشکی به‌صورت لحظه‌ای وضعیت صنعت طیور کشور را رصد و مانیتورینگ می‌کند و طی ۳۰ سال گذشته تحت عنوان تلفات به‌دلیل بیماری سالمونلا در صنعت طیور، گزارشی انجام نشده است.

سرشار تهرانی افزود: بیماری سالمونلا ازجمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در گونه‌های متفاوت طبقه‌بندی می‌شوند و همه انواع این بیماری کشنده نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از انواع سالمونلاها بیماری پلوروم (بیماری سیستماتیک حاد) در جوجه‌های جوان است و در صورت تشخیص موارد مثبت و مشکوک در صنعت طیور، گله مبتلا به بیماری سالمونلا معدوم می‌شود.

تهرانی همچنین در واکنش به سخنان مدیر گروه درنا که نسبت به افزایش تلفات بیماری سالمونلا در صنعت طیور اظهار نگرانی کرده بود، ادامه داد: دامن زدن به بیماری سالمونلا توجیه مناسبی برای واردات مرغ نیست.

پیش از این ناصر بیگی مدیر گروه درنا با اشاره به نداشتن برنامه مدون بهداشتی توسط سازمان دامپزشکی از تحمیل تلفات ۴۰۰ هزار تنی مرغ در ماه خبر داد و اظهار داشت: طبق آمار، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن جوجه‌ریزی در ماه انجام می‌شود که ۴۰۰ هزار تن از این تعداد به‌دلیل نبود واکسن‌های مناسب و همچنین نبود برنامه‌های مدون در زمینه مبارزه با بیماری‌های طیور نظیر سالمونلا در روند پرورش مرغ به تلفات تبدیل می‌شود.

وی گفته بود: در چنین شرایطی واردات مرغ می‌تواند تلفات ۴۰۰ هزار تنی مرغ را نیز پوشش دهد.

اگرچه مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی تلفات را به بهره‌وری پایین در صنعت طیور نسبت می‌دهد، اما با این حال معتقد است با وجود تلفات در مراحل مختلف پرورش مرغ در زمینه تولید مرغ به مرحله خودکفایی برسیم.

تهرانی در عین حال تصریح کرد: همه اطلاعات مربوط به بیماری‌های طیور به‌صورت GIS و لحظه‌ای ثبت می‌شود و سازمان دامپزشکی کشور آمادگی دارد در صورت وجود هرگونه ادعا پاسخگو باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان کتمان برخی بیماری‌های طیور نظیر سالمونلا به‌دلیل وجود حساسیت‌های اجتماعی باعث ایجاد شبهه در جامعه شده است، یادآور شد: ماهیت وجودی سازمان دامپزشکی، کشف زودهنگام بیماری‌ها و اطلاع‌رسانی شفاف به مردم است. به همین دلیل، سازمان دامپزشکی ماهیتاً نمی‌تواند اطلاعات خود را از جامعه مخفی کند.

تهرانی تأکید کرد: جلوگیری از اطلاع‌رسانی به مردم یکی از موانع مبارزه با بیماری‌ها است. اطلاع‌رسانی می‌تواند در زمینه کنترل و مبارزه با بیماری‌ها دامنه تأثیر بیماری‌ها را محدود کند.

وی همچنین گفت: در مورد بیماری سالمونلا آنچه اهمیت دارد بحث بهداشت انسانی است و ضرر و زیان دام و طیور در مرحله ثانویه قرار دارد. بر همین اساس سازمان دامپزشکی ارائه اطلاعات شفاف و بدون حاشیه را وظیفه خود می‌داند و آماده است نسبت به هرگونه ادعایی در مورد بیماری سالمونلا در حضور رسانه‌ها پاسخگو باشد.

گفتنی است، بیماری سالمونلا باکتری گرم منفی است که در طیورها و تخم‌مرغها وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از مسمومیت‌های غذایی است. این بیماری با آلوده کردن تخمدان‌های پرندگان به هنگام تخم گذاشتن به پوسته تخم‌مرغ نفوذ می‌کند و برای مصرف‌کنندگان مشکل‌ساز می‌شود./

 

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

L-910722-01

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.