شیوع وبا را در فصل گرما جدی بگیرد

بروز وبا در کشور ما در واقع یک بیماری اجتناب ناپذیر است و انتظار می رود با شروع فصول گرم سال این بیماری بروز پیدا کند.

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، گفت: همه ساله مواردی از این بیماری در کشور ما گزارش می شود و می توان گفت پزشکان ما با این بیماری آشنا هستند.
 
وی خاطر نشان کرد: با توجه به این که در فصل تابستان افراد بیشتر به مسافرت می روند و در طول سفر برای شستشوی دست و دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی محدودیت دارند بنابراین احتمال ابتلا به وبا بیشتر است.
 
وی اذعان داشت: میکروب وبا نمی تواند افراد را گرفتار کند و از طریق مصرف آب آلوده انتقال می یابد.
 
وی افزود: یکی دیگر از راه های شیوع بیماری وبا ورود افرادی از کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان است که ممکن است ناقل این بیماری باشند.
 
مردانی یادآور شد: وبا از جمله بیماری هایی است که اگر در منطقه ای شیوع پیدا کند به سرعت همه گیر می شود بنابراین باید مراقبت های بهداشتی جدی گرفته شود.
 
** چند توصیه بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به وبا
 
دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی گفت: از مهم  ترین راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری وبا رعایت نکات بهداشتی است.
 
وی افزود: در هنگام سفر باید از سلامت آب آشامیدنی مطمئن باشیم چرا که ممکن است در طول سفر دسترسی به آب لوله کشی وجود نداشته باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: در صورت استفاده از آب چاه حتماً باید آب جوشانده شود و در غیر این صورت باید از آب های بسته بندی شده استفاده شود.
 
مردانی یادآور شد: یکی دیگر از راه های جلوگیری از ابتلا به وبا و بیماری های انگلی اطمینان از سلامت مواد غذایی و میوه ها و سبزیجات است.
 
مردانی ادامه داد: شستشوی مکرر دست ها امری ضروری است چون ثابت شده شستشوی دست ها با آب و صابون باعث قطع زنجیره ابتلا به بیماری های عفونی و انگلی می شود.
 
وی افزود: اگرچه بهترین گزینه برای شستشوی دست ها آب و صابون است اما استفاده از محلول های ضد عفونی کننده حاوی الکل نیز باعث تمیزی دست ها و از بین رفتن میکروب ها می شود.
 
وی متذکر شد: برای ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات نیز می توان از پرکلرین استفاده کرد و در صورت دسترس نبودن محلول های ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات توصیه می شود.
 
وی به این نکته اشاره کرد که مواد گوشتی اگر در فریزر و یخچال نگهداری شوند باعث آلودگی نیمی شوند و در صورت شستشوی با آب آلوده می تواند باعث ابتلا به بیماری وبا شود که با رعایت نکات بهداشتی ذکر شده از بروز این بیماری جلوگیری خواهد شد./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.