شیوع چاقی کودکان و بلوغ زودتر دختران نگران کننده است

ممتاز نیوز: یک فوق تخصص کودکان گفت: تغییر سبک زندگی و تغذیه مردم و رو آوردن خانواده‌ها به فست فودها به شیوع چاقی و اضافه وزن در بین کودکان منجر شده است که به خصوص موجب بلوغ زودتر دختران و کوتاه قدی متعاقب آن می‌شود و واقعاً این مسئله برای نسل اینده جای نگران دارد.

علی ربانی در روز جهانی کودک در گفت‌و‌گو با فارس افزود: الگوی بیماریهای کودکان در ایران و جهان تغییر کرده است و دیگر اسهال، استقراغ و بیماریهای عفونی و ویروس علت اصلی مرگ و میر کودکان نیست و این بیماریها جای خود را به بیماریهای غیر واگیر، چاقی،بیمارهای ارثی، بیماریهای متابولیک و ژنتیک داده‌اند.

وی گفت: یکی از نگرانی‌های جدی امروز که سلامت نسل آینده کشور را به شدت به مخاطره می‌اندازد، افزایش اضافه وزن و چاقی در بین کودکان است که به خصوص در مورد دختران موجب می‌شود که علایم بلوغ زودتر بروز پیدا کند و همین مسئله موجب کوتاه قدی آنان می‌شود و متأسفانه طی سالهای اخیر شاهد افزایش شیوع چاقی و کوتاه قدی کودکان و به خصوص دختران در کل کشور هستیم.

وی ادامه داد: عامل اصلی چاقی و اضافه وزن کودکان، افزایش مصرف فست فودها و غذاهای آماده است که هم غیر بهداشتی و مضر هستند و هم به علت کالری بسیار بالا موجب اضافه وزن و چاقی می‌شوند،بهترین درمان چاقی،جلوگیری از چاقی است زیرا در بسیاری از موارد وقتی چاقی از یک حد فراتر برود دیگر درمان آن غیر ممکن می‌شود.

رئیس سابق مرکز طبی کودکان تهران اضافه کرد: آمار دقیقی از شیوع چاقی و اضافه کودکان و کوتاه قدی آنان در کشور نداریم اما در یک تحقیق که از بین ۱۲ هزار کودک تهران انجام شد، دیدیم که حدود ۱۴ درصد این کودکان چاق بودند.

ربانی ادامه داد: افزایش چاقی کودکان به افزایش بیمارهای متابولیک،فشار خون، بیماریهای گوارشی، بیماریهای قلبی و عروقی، کبدی و به خصوص کبد چرب، کلیوی و خونی و حتی سرطان منجر می‌شود.

وی افزود: مسئله نگران کننده دیگر افزایش بیماریهای ارثی در بین کودکان است، که به علت مراقبت بهتر و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی کشور شاهد این هستیم که کودکان بیشتری با مشکلات مادرزادی زنده می‌مانند در حالی که در گذشته این کودکان از بین می‌رفتند اما هم اکنون شاهد افزایش تعداد کودکان با مشکلات ژنتیکی مادرزادی هستیم که متأسفانه بخش مهمی از تختهای بیمارستانها را اشغال می‌کنند و البته مراقبت از این کودکان باید سالها و گاه تا آخر ادامه پیدا کند که همین مسئله هزینه‌های خانواده‌ها و نظام سلامت را افزایش داده است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.