شیوه‌های پرخطربرای زیبایی و لاغری

شوک:  به وجود آمدن باشگاه‌های بدنسازی و استفاده از دستگاه‌های لاغری و به دنبال آن رواج قرص‌های لاغری که در این باشگاه‌ها یا از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ و عرضه می‌شود باعث شده مسئله زیبایی و لاغری اندام در بین مردم به خصوص زنان رنگ دیگری به خود بگیرد، به طوری که تبلیغات برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای در خصوص استفاده از قرص‌های لاغری و حتی چاقی به این مسئله دامن زده و بدین ترتیب زنان برای استفاده از این داروها تشویق شده‌اند. بدون آن که اثرات جانبی قرص‌های لاغری و عوارض و پیامدهای آن را در نظر بگیرند.
برخی از زنان به قدری با مسئله تناسب اندام و لاغری با استفاده از قرص‌های شیمیایی درگیر هستند که چنین قرص‌های مخربی آنان را به ورطه نابودی می‌کشاند، در واقع استفاده مکرر از این داروها، انوع بیماری‌های گوارشی را به دنبال دارد و وابستگی به قرص‌های لاغری عوارض غیرقابل جبرانی به وجود می‌آورد. برخی از افراد به قدری فریب تبلیغات گسترده‌ قرص‌های لاغری را خورده‌اند که حتی بدون تجویز پزشک و بدون توجه به حساسیت موضوع، از این قرص‌ها استفاده می‌کنند.
البته باید توجه داشته باشیم حساسیت افراد نسبت به لاغری و زیبایی ظاهری با یکدیگر فرق می‌کند چرا که افراد مختلف از لحاظ «تصور ذهنی نسبت به خودشان»، متفاوت هستند. برخی از افراد از نظر روانی با مشکل بدشکل دیدن بدن خود روبه‌رو هستند و از آنجایی که نمی‌دانند این بدشکلی غیرواقعی به چه صورت حل می‌شود به دنبال مواد و داروهایی می‌روند که بدنشان را به تصویر ذهنی خودشان نزدیک کند. این نگاه در بسیاری از اوقات بیمارگونه است به همین دلیل این افراد هر چقدر تغییر قیافه بدهند به هر دلیل از خودشان راضی نیستند. مثلاً اگر بینی خودشان را زشت ببینند حتی اگر ۱۰ بار هم زیر تیغ جراحی بروند باز هم از وضعیت ظاهری خودشان راضی نمی‌شوند. در واقع این یک مشکل روحی و روانی به حساب می‌آید و یک مشکل واقعی نیست پس باید قبل از هر کاری به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند به طوری که در برخی مواقع درمان‌های دارویی نیز برای این گونه موارد به کار می‌رود.
اختلال بدشکل دیدن بدن گاهی اوقات به عنوان بیماری اعصاب و روان بررسی می‌شود در این صورت نه‌تنها مصرف قرص‌های لاغری هیچ تأثیری در این اختلال روانی به جا نخواهد گذاشت بلکه فرد با بیماری دیگری نیز دست و پنجه نرم خواهد کرد که این بیماری به دنبال عوارض ناشی از مصرف قرص‌ها بروز می‌کند.
اما گاهی اوقات شخص دچار بیماری چاقی یا لاغری مزمن است که در این گونه موارد با تشخیص پزشک خود تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و بدین‌ترتیب با عمل جراحی و با استفاده از داروهایی که پزشک تجویز کرده به اندام مناسب خود می‌رسد و فرد از ظاهر خودش احساس رضایت می‌کند. اما در مباحث روانی حتی اگر دیگران هم وضعیت ظاهری و قیافه شخص را تأیید بکنند، افراد بیمار همچنان چهره و بدن خودشان را بدشکل می‌بینند و نظرات دیگران برایشان اهمیتی ندارد زیرا حرف‌های دیگران و شکل ظاهری‌شان با تصویر ذهنی‌ای که از خودشان ساخته‌اند منطبق نیست. ضمناً در خصوص استفاده برخی از افراد از قرص‌های لاغری برای رسیدن به تناسب اندام مسئله مد را نیز نباید فراموش کرد. دختران و پسران جوان روی هم تأثیر می‌گذارند و با مدگرایی و تقلید از یکدیگر به استفاده از این داروها روی می‌آورند در واقع ارزش‌هایی که برخی از جوانان به زیبایی و زشتی می‌دهند در نتیجه تبلیغات تغییر می‌کند و آنان برای رسیدن به زیبایی از هیچ گونه راهی دریغ نمی‌کنند.

پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.