صادرات سه هزار قلم کالای غیرنفتی

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

جمهوری اسلامی ایران حدود سه هزار قلم کالای غیرنفتی را به ۱۷۰ کشور صادر می کند و در سال های اخیر تنوع سبد صادراتی هم افزایش یافته است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شجاعی سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بررسی نوع کالاهای صادراتی غیرنفتی نشان می دهد که حرکت از صدور کالاهای خام و با ارزش افزوده پایین به سمت کالاهای سرمایه ای و محصولات نهایی با حداکثر ارزش افزوده آغاز شده است و عمده صادرکنندگان ما تلاش می کنند محصولات با ارزش را در بازارهای خارجی عرضه کنند که درآمد خوبی هم نصیب آنها می شود.

وی افزود: روند صادرات کالاهای غیرنفتی در ۶ ماه اخیر رو به افزایش بوده است و خوشبختانه ظرفیت ها و زیرساخت های خوبی برای این کار فراهم کرده ایم.

شجاعی افزایش رقابت پذیری و بازاریابی هوشمند را از رموز موفقیت در بازارهای صادراتی دانست و گفت: هر اندازه از صادرات موادخام فاصله بگیریم به معنی افزایش بهره وری تجارت خارجی خواهد بود.

وی با اشاره به رقابت پذیری برخی کالاهای صنعتی که در اولویت های نهم و دهم واردات قرار دارد اشاره کرد و افزود: در حوزه لوازم خانگی بازارهای خوبی داریم و استقبال مردم هم از این کالاها نشان می دهد در بحث مدیریت ارز باید تلاش کنیم واردات این بخش که کالاهای مشابه و برتر در داخل تولید می شود به حداقل برسد که سالانه ارزش آن ۱۲ میلیارد دلار هم برآورد می شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اولویت بندی کالاها برای تخصیص ارز در مرکز مبادلات ارزی هم با همین رویکردها صورت گرفته است و طبق قانون هم باید از واردات کالاهایی که مشابه داخلی آن تولید می شود جلوگیری کنیم.

شجاعی همچنین از افزایش صدور خدمات فنی و مهندسی خبر داد و پیش بینی کرد صادرات این حوزه از ۴ میلیارد دلار سال گذشته هم بیشتر شود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.