صادرات سیمان ایران به عراق از سر گرفته شد

۰۴ تیرماه ۱۳،

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: با توقف چند روزه صادرات سیمان به عراق، پیگیری‌های لازم صورت گرفته و اکنون سیمان به عراق صادر می‌شود.

به گزارش Consbank، یونس حسین‌نژادیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مرزبانان عراقی بر خلاف مصوب هیات وزیران کشورشان مبنی بر توقف واردات سیمان از ۱۰ تیرماه، زودتر اقدام به جلوگیری از واردات آن کردند اما در حال حاضر صادرات سیمان به عراق بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

وی افزود: از ۲۷ خرداد تا اول تیرماه ۱۳۰۰ کامیون حامل سیمان از مرز چزابه و ۱۷۵۰ کامیون از مرز شلمچه وارد عراق شد.

در حالی سهم بازار عراق از صادرات سیمان کشور در سال قبل به حدود ۷۰ درصد رسید که انتشار یافتن خبرهای دربارهٔ برنامه دولت عراق برای توقف واردات سیمان از ایران از ۱۰ تیر ماه امسال نگرانی‌های بسیاری را در میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان به وجود آورده بود.

ایران سال قبل در مجموع ۸۳۰ میلیون دلار سیمان پورتلند (به استثنای سفید) صادر کرد که از این مقدار صادرات ۵۵۸٫۷ میلیون دلار آن مربوط به بازار عراق بود.

همچنین تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در دو ماه اول سال جاری صادرات سیمان کشورمان به عراق از نظر وزنی و ارزشی ۳۴٫۶ و ۳۰ درصد افزایش یافته و به ترتیب به ۱٫۵ میلیون تن و ۱۱۹٫۶ میلیون دلار رسید.

با این وجود طی چند هفته قبل فعالان صنعتی و تجاری ایران خبر دادند که دولت عراق قصد دارد از ۱۰ تیر ماه سال جاری واردات سیمان از ایران را متوقف کند. حتی اعلام شد که زودتر از تاریخ اعلام شده کامیون‌های صادراتی سیمان ایران پشت مرزهای عراق بلاتکلیف مانده‌اند.

اما براساس تازه‌ترین اظهارات مطرح شده گویا مشکل توقف صادرات سیمان ایران به عراق حل شده است. نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان سیمان خوزستان که اولین بار از توقف صادرات سیمان ایران به عراق خبر داده بود، عنوان کرده که “دولت عراق مصوبه ممنوعیت واردات سیمان از ایران را لغو کرده است.”

به گفته صادق سواعدی “به نظر می‌رسد تجار عراقی سیمان را از ما خریداری و احتکار می کردند و پس از توقف صادرات اقدام به فروش آن با قیمت‌های بالا می‌کردند.”

اطلاعات انتشار یافته نشان می‌دهد که در مدت زمان توقف صادرات سیمان به عراق بیش از ۴۰۰ تن سیمان در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران دپو شده بود.


پایگاه خبری ساخت و ساز کشور | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.