صادرات و واردات کشور چین

صادرات و واردات کشور چین

صادرات کشور چین از سال ۲۰۱۱ شاهد یک روند ثابتی بوده که در سال جاری (۲۰۱۲) نیز این ثبات ادامه داشته است؛ به طوری که درآمد ارزی حاصله در GDP‌این کشور تاثیر خود را گذاشته است.

، این در حالی است که افزایش حجم مبادلات ارزی این کشور (صادرات و واردات) در سالهای اخیر، باعث تقویت پول ملی نسبت به سایر ارزهای معتبر نیز شده است. از سوی دیگر هدف دولت در برنامه صادرات کشور چین رشد حدودا ۶٫۵% ‌برای ۲۰۱۲ بود که پیش بینی می شود این عدد در انتهای سال به ۶/۵% برسد (بیزینس مانیتور ۲۰۱۲).
گروه تجهیزات الکترونیکی با ۲۴% و بیش از ۴۴۵ میلیارد دلار بیشترین سهم را در صادرات کشور چین در سال ۲۰۱۱ داشته است و گروه حمل و نقل خودرویی و ریلی با ۳ درصد و در حدود ۵۰ میلیارد دلار در جایگاه هشتم در صادرات چین به کشورهای مختلف قرار گرفته است.
صادرات این کشور در پنج سال گذشته بجز سال ۲۰۰۹ دارای روند صعودی بوده و به مرز ۲ هزار میلیارد دلار نزدیک شده که طبق پیش بینی ها در سال جاری به آن دست خواهد یافت. اگرچه به علت بحران مالی و برنامه¬های ریاضتی در اتحادیه اروپا نیل به هدف فوق، به سادگی میسر نخواهد بود.
صادرات چین بر اساس کشورهای اصلی واردکننده از چین :
۶ کشور و منطقه ای که چین در سالهای گذشته بیشترین صادرات را به آنها داشته است عبارتند از:
آمریکا
اتحادیه اروپا
ژاپن
ASEAN
کره جنوبی
چین بیشترین صادرات را به امریکا داشته و صادرات چین به امریکا رشد سریعی را تجربه کرده است. در حقیقت بخش مهمی از صادرات چین به ایالات متحده آمریکا است. قطعاً صادرات به آمریکا، اروپا و ژاپن مستلزم رعایت استانداردهای سطح بالایی می باشد.

واردات کشور چین
در سال ۲۰۱۱، تجهیزات الکترونیکی، نفت و مواد معدنی به ترتیب با ۳۵۰ میلیارد دلار و ۲۷۵ میلیارد دلار بیشنرین سهم از واردات یک هزار و ۷۴۳ میلیارد دلاری چین را تشکیل می دهند.
گروه تجهیزات الکترونیکی با ۲۰ درصد دارای بیشترین سهم از واردات چین و همچنین گروه حمل و نقل خودرویی و ریلی با ۶۵ میلیارد دلار و ۴% در جایگاه هفتم قرار دارد.
واردات چین به تفکیک کشورهای عمده صادرکننده به چین :
پنج کشور یا منطقه اصلی که چین بیشترین واردات را از آنها داشته است عبارتند از:
ژاپن
اتحادیه اروپا
کره جنوبی
ASEAN
تایوان
ژاپن بیشترین صادرات را به چین با میزان ۱۱۵٫۷۲ میلیارد دلار، که ۱۵٫۲% از کل واردات چین را تشکیل می دهد، داشته است.

شنبه ۴ شهریور   ۱۳:۱


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.