صادرات گاز به امارات در آینده نزدیک

محمود زیرکچیان‌زاده ـ مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ـ در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این‌که به زودی خط لوله سیری ـ عسلویه تکمیل می‌شود، گفت: با ساخت کامل این خط لوله آماده‌‌ صادرات گاز بر اساس سیاست‌های وزارت نفت می‌شویم.

وی با اعلام این‌که گاز تولید‌شده از سلمان به امارات متحده عربی صادر می‌شود، در پاسخ به این سوال که آیا صادرات گاز به امارات بر اساس قرار‌داد «کرسنت» خواهد بود، اظهار کرد: این موضوع تاکنون مشخص نشده است.

گاز تولیدی از میدان سلمان در ابتدا قرار بود به امارات صادر شود. به همین منظور با شرکت کرسنت (یکی از سهامداران اصلی شرکت دانا گاز امارات) قراردادی امضا شد که طبق آن صادرات گاز سلمان از شهریورماه سال ۱۳۸۴ باید آغاز می‌شد.

البته بعد از مدتی این قرارداد به دلیل تعیین قیمت پایین گاز متوقف و صادرات آن منوط به تغییر قیمت گاز شد. با توجه به طولانی شدن مذاکرات درباره قیمت گاز، دستور ساخت خط لوله‌ای‌ ۳۰۰ کیلومتری از سیری – عسلویه در تابستان سال ۸۷ به‌صورت یک طرح استراتژیک صادر شد.

ساخت این خط لوله، یک طرح دومنظوره است که در صورت توافق با امارات برای صادرات گاز، علاوه بر تحویل گاز میدان سلمان می‌توان درصورت نیاز به گاز بیشتر در تابستان، از گاز تولیدی عسلویه استفاده کرده و به‌وسیله این خط لوله آن را به سمت امارات منتقل کرد.

از سوی دیگر در صورتی که ایران و امارات در این زمینه به نتیجه نرسند، گاز پروژه سلمان به عسلویه منتقل می‌شود و برای جبران بخشی از کمبود گاز ایران در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زیرکچیان‌زاده در ادامه با اشاره به خط لوله سیری ـ عسلویه توسط شرکت متن در حال تکمیل نهایی است، گفت: خط لوله سکوی سیری به میدان سلمان به طول ۱۵۰ کیلومتر در حال حاضر توسط یک پیمانکار در حال بررسی است تا تعمیرات مورد نیاز آن انجام شود.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره، وضعیت این خط لوله آسیب‌دیده تا دو ماه دیگر مشخص می‌شود.

خط لوله سکو سیری به میدان سلمان سه سال پیش به دلایلی آسیب دید و به همین علت تولید گاز از این میدان با حجم ۱۸۵ میلیون مترمکعب در روز متوقف شد.

توسعه میدان سلمان در سال ۱۳۷۹ به شرکت پتروایران واگذار شد و قرار بود که تا سال ۸۴ این طرح تکمیل شود و در نتیجه آن، تولید کشور در نفت خام ۵۰ هزار بشکه و در گاز حدود ۵۴۰ میلیون فوت مکعب افزایش یابد.

اگرچه برداشت نفت از سلمان توسط ایران پیش از این آغاز شده است اما بعد از گذشت ۱۱ سال از شروع توسعه این میدان سهم ایران از برداشت گاز صفر است. این در حالی است که هم اکنون امارات روزانه ۶۴۰ میلیون فوت مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می‌کند.

از سوی دیگر در حالی تولید گاز از میدان سلمان با تاخیر روبه روست که سه چهارم از مخزن میدان سلمان متعلق به ایران و یک چهارم آن در اختیار امارات است.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.