صالحی: ابتکار عمل ایران برای حل بحران سوریه براساس طرح کوفی عنان طراحی شد/ الاخبار: ایران پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه را دارد

به گزارش خبرآنلاین، علی اکبر صالجی در گفت و گو با روزنامه لبنانی الاخبار گفت: ابتکار عمل ایران برای حل بحران سوریه بر اساس پیشنهاد کوفی عنان و نیز تصمیمات سابق اتحادیه عرب تهیه شده و دارای نقاط مشترک زیادی با راه حل های پیشنهادی سابق برای حل بحران سوریه است.

بعد از آنکه مرسی رئیس جمهور مصر در اجلاس مکه پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک با حضور ایران، مصر، عربستان و ترکیه را داد؛ امروز برای دومین بار وزرای خارجه ایران و مصر با یکدیگر تلفنی در این زمینه رایزنی کردند و به نظر می رسد ایران طرح خود را بر اساس پیشنهاد مصر که در نشست اخیر مکه برای حل بحران سوریه ارایه شده بود، طراحی کرده است. آنگونه که وزیر امور خارجه ایران، تصریح کرده است «در این طرح دیدگاه و نظرات کلیه گروه ها و اطراف نزدیک به بحران سوریه در نظر گرفته شده و این طرح بر اساس حس نیت این گروه ها تهیه شده است. »

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران، این طرح را در حاشیه نشست سران کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها در تهران ارایه خواهد داد و اگر مورد قبول قرار گرفت، نسبت به توسعه و شرح جزئیات آن اقدام خواهدکرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به طرح ایران برای حل بحران سوریه نوشت: ایرانی ها از افشای جزئیات بیشتر این طرح خودداری می کنند. ابتکار عمل ایران بر اساس همکاری ترکیه و ایران با نزدیکترین اطراف نزدیک به مخالفان سوریه، با هدف ایجاد راهکاری برای حل بحران سوریه برنامه ریزی شده و کشورهای مصر و عربستان در این طرح به عنوان کشورهای ناظر عمل خواهند کرد.

روزنامه لبنانی ادامه داد: ابتکار عمل ایرانی برای حل بحران سوریه هنوز به صورت طرح و در چهارچوب بند درنیامده است بلکه بیشتر تلاشی برای گردهم آوردن مسئولان سوریه با مخالفان نظام در تهران با هدف ورود به مسیر گفتگوهای باز به امید یافتن راه حل کلی و مورد قبول تمام گروه های متخاصم است.

الاخبار اضافه کرد: تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت کلیه گروه های متخاصم سوری یکی از بخش های طرح ابتکار عمل ایران برای بحران سوریه است ولی هرگونه اقدامی پیرامون رییس جمهور سوریه از سوی ایرانی ها رد شده است چرا که ایرانی ها، بحث راجع به بشار اسد در حل بحران سوریه را به هیچ وجه نمی پذیرند.

روزنامه لبنانی تأکید کرد: ایران در واقع از طریق اجرای این طرح، خواهان کوتاه کردن دست غرب از بحران سوریه و تبدیل بحران سوریه به بحران منطقه ای به جای بین المللی است.

/۲۹۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.