صالحی: تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی غیرعادلانه است

وی بامداد پنجشنبه در هنگام ترک مکه به مقصد تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ایران با مساله تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی که در اجلاس مکه انجام گرفت، مخالف کرد، چرا که این مساله مخالف منشور این سازمان است.

وی افزود: قبل از این تصمیم، می بایست از دولت سوریه برای شرکت در این نشست دعوت می شد تا بتواند از خود دفاع کند و شرکت کنندگان مواضع رسمی دولت سوریه را بشنوند.

وزیر امور خارجه ایران اظ‌هار داشت: منطقی این بود که از خود سوریه دعوت می شد تا مکانیسم برون رفت از بحران و مشکلات سوریه با دولت و معارضین مطرح و شرایطی فراهم می شد که این روند رعایت شود.

در بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری های اسلامی که بامداد پنجشنبه منتشر شد، عضویت

سوریه در این سازمان به حالت تعلیق درآمده است.

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در حالی با مشارکت بیش از ۴۰ کشور برگزار شد که سوریه به آن دعوت نشده بود.

صالحی همچنین اظهار داشت: در نشست سران اسلامی در نشست مکه مساله فلسطین و ادامه تجاوزات و قانون شکنی های رژیم صهیونیستی نیز مطرح شد که مورد توافق اعضا قرار گرفت.

وی گفت: مساله مسلمانان میانمار و حمایت از آنان نیز در این نشست مطرح شد که این مساله در بیانیه پایانی اجلاس نیز مورد تاکید قرار گرفت.

بر اساس منشور (بیانیه) پایانی این اجلاس از حکومت میانمار (برمه) خواسته شده است تا اعمال خشونت آمیز را علیه مسلمانان این کشور متوقف سازد.

در این بیانیه قتل عام و شکنجه مسلمانان در میانمار ‘جنایت علیه بشریت’ تلقی شده است.

شرکت کنندگان همچنین سیاست‌ سرکوب خشونت دولت میانمار علیه مسلمانان را محکوم کرده و از کشورهایی که با میانمار روابط سیاسی و اقتصادی دارند خواستند تا با استفاده از این روابط روند کشتار و خشونت علیه مسلمانان را متوقف کنند.

نشست سه روزه سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه چهارشنبه شب به کار خود پایان داد.

**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۹۰۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.