صالحی: روابط تجاری اعضای اکو در شان آنها نیست

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به قزاقستان، ‘علی اکبر صالحی’ روز چهارشنبه در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در سخنانی اظهار داشت: دو کشور ایران و قزاقستان عضو سازمان اکو هستند و باید به گونه ای عمل کنند که روابط تجاری اعضای این سازمان افزایش یابد.

وی ادامه داد: حجم مبادلات اقتصادی ایران و قزاقستان که بخشی از آن نیز به ارزش کالاهای ترانزیتی اختصاص دارد، پس از برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی به ۱٫۶ میلیارد دلار رسید.

وی با بیان این که این آمار مناسب ظرفیت های دو کشور نیست، تصریح کرد: در حقیقت قابلیت های فراوانی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ضمن خدمت به منافع ملت های دو کشور به حجم تجاری ۵ میلیارد دلار در راستای نظر رییسان جمهوری ایران و قزاقستان رسید.

وزیر امور خارجه گفت: در دنیای ارتباطات کنونی، دسترسی آسان به بازارهای جهانی و مراکز تجاری بین المللی از مهم ترین مولفه های توسعه اقتصادی پایدار محسوب می شود.

صالحی یادآور شد: در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران گام های بلندی را برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به ویژه قزاقستان به آبهای آزاد برداشته است.

وی یادآور شد: دولت قزاقستان اعلام آمادگی کرد که به کریدور حمل و نقل و ترانزیت شمال و جنوب بپیوندد.

وی ادامه داد: کریدور حمل و نقل و ترانزیت میان کشورهای ایران، ترکمنستان، ازبکستان، قطر و عمان و قزاقستان از مهم ترین پروژه های منطقه ای و در چارچوب تقویت همکاری های چند جانبه به شمار می رود.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: پروژه راه آهن بین کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حال اجرا است و قزاقستان بخش خود را نهایی کرده است و ترکمنستان نیز با سرعت پروژه را به پیش می برد.

مسوول دستگاه دیپلماسی ایران اظهار امیدواری کرد که این پروژه در ایران تا پایان سال جاری میلادی پایان یابد و شاهد رشد روابط تجاری سه کشور باشیم.

وی افزود: همکاری های تجاری و اقتصادی زمانی رونق می یابد که تسهیلات گمرکی، سرمایه گذاری مالی و بانکی نیز به کمک آن بیاید.

وزیر امور خارجه ایران با یادآوری دیدار امروز خود با رییس جمهوری قزاقستان گفت: آقای نظربایف رییس جمهوری این کشور از سطح مبادلات تجاری میان ایران و قزاقستان راضی نیست و باید تمامی اقدامات لازم برای افزایش سطح مبادلات تجاری به پنج میلیارد دلار انجام شود.

وی درباره تفاهم نامه نشست کمیسیون مشترک اقتصادی گفت: امیدواریم در نشست های بعدی، شاهد عملیاتی شدن مجموع این تفاهم نامه ها باشیم.

در این نشست همچنین ‘عسکر ژوماگالیف’ وزیر حمل و نقل قزاقستان و رییس قزاقستانی کمیسیون مشترک در سخنانی تصریح کرد: اگر راه آهن سه کشور قزاقستان، ایران، ترکمنستان به یکدیگر وصل شود، می توان شاهد افزایش حجم مبادلات اقتصادی بود.

وی بر ضرورت همکاری میان دو کشور به ویژه در بحث بنادر تاکید کرد و گفت: بنادر کشورها ظرفیت خوبی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی کشورها دارند.

وی همچنین از حضور وزیر امور خارجه ایران در دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های ایران و قزاقستان قدردانی کرد.

در پایان این نشست، یادداشت تفاهمی در دو نسخه به زبان های فارسی و روسی میان طرفین امضا شد.

سیام**۱۳۳۶**۹۱۳۲**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۳۰۶۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.