صبحانه و تنظیم اشتها و کنترل وزن

بی شک تا به حال از اهمیت مصرف صبحانه شنیده اید. صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است و در یک رژیم غذایی سالم از جایگاه ویژه ای بر خوردار است. مصرف نکردن صبحانه باعث می شود قند خون افراد در ساعات اولیه صبحگاه افت کند

بی شک تا به حال از اهمیت مصرف صبحانه شنیده اید. صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است و در یک رژیم غذایی سالم از  جایگاه ویژه ای بر خوردار است. مصرف نکردن صبحانه باعث می شود قند خون افراد در ساعات اولیه صبحگاه افت کند و در نتیجه کارایی و قدرت مغزی آنها تحلیل یابد.  یکی از جنبه های مصرف صبحانه که مورد توجه متخصصین تغذیه است: اهمیت مصرف صبحانه در کنترل وزن و اشتها می باشد. هنوز هم بحث و بررسی بر روی اثرات مصرف صبحانه بر دریافت انرژی و چگونگی مصرف غذا درطول روز ادامه دارد.

در همین راستا اخیراً مطالعه ای در مجله علمی تغذیهمنتشر شده که  به بررسی اثر مصرف صبحانه بر کنترل اشتها و دریافت غذا و کالری در طول روز پرداخته است. این مطالعه بر روی ۱۲ مرد جوان که از وزن مناسبی برخوردار بوده و مصرف منظم صبحانه داشتند، انجام گرفت. محققین این افراد را به ۲ گروه تقسیم نمودند: یک گروه صبحانه دریافت نمی کرد، و گروه دیگر یک صبحانه استاندارد دریافت می کرد ( صبحانه ای حاوی ۱۰% از کل کالری روزانه و  به ترتیب ۱۴%، ۱۴% و ۷۲% از انرژی صبحانه از موارد: پروتئین،چربی و کربوهیدرات تامین می شد). به کلیه شرکت کنندگان حدود ۱۵۰ دقیقه پس از صرف یا عدم صرف صبحانه، یک مایع حاوی ۲۵۱ کیلوکالری (یا  ۱۰۵۰کیلوژول)  داده می شد، و چگونگی تغییر قند و هورمونهای خون نسبت به آن سنجیده شد.همچنین میزان سیری،گرسنگی و تمایل به غذا قبل از صرف مایع مذکور در افراد بررسی شد.

نتایج این پژوهش نشان داد که قند خون و پاسخ انسولین سرم و پاسخ اسیدهای چرب آزاد سرم در گروهی که مصرف صبحانه نداشتند، بیشتر بود. در حالیکه پاسخ پپتید شبه گلوکاگن شماره ۱ و پپتید yپلاسما (از عوامل دخیل در تنظیم اشتها) در گروهی که صبحانه مصرف نموده بودند، بیشتر بود. علاوه بر این، در گروهی که صبحانه مصرف نکرده بودند گرسنگی و تمایل به مصرف غذای بیشتری وجود داشت. به علاوه، دریافت انرژی در زمان صرف ناهار در گروه مصرف کننده صبحانه در حدود ۱۷% کمتر بود. در کل نتایج این مطالعه حاکی از آنست که حذف صبحانه بر کنترل اشتها و پاسخ های متابولیکی و هورمونی بدن تاثیر نامطلوب می گذارد و زمینه ساز پرخوری و افزایش وزن می گردد.

نکته عملی: شواهد علمی جدید حاکی از آنند که مصرف صبحانه موجب تنظیم اشتها و کاهش دریافت انرژی در طی روز می گردد، و به تنظیم سیستم متابولیک و هورمونی بدن برای دست یابی به سوخت و سازی بهتر یاری می رساند. لذا مصرف صبحانه یکی از ارکان مهم در جهت کنترل وزن به شمار می آید.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.