صداسازی برای هنرجوی آواز لازم و ضروری است؟

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

پرونده ویژه/ صداسازی در آواز ایرانی (۱)

بازار صداسازی بسیار داغ شده است و هر هنرجوی آواز برای پرورش صدای خود در کلاس‌های صداسازی شرکت می‌کند حال این سوال پیش می‌آید که آیا صداسازی برای هنرجوی آواز لازم و ضروری است؟

به گزارش خبرنگار موسیقی ممتاز نیوز، در چند سال اخیر بازار صداسازی بسیار داغ شده است و هر هنرجوی آواز برای پرورش صدای خود در کلاس‌های صداسازی شرکت می‌کند و بدون تردید هیچ صدایی نیست که در آواز ایرانی نیاز به پرورش و ساخت و ساز نداشته باشد زیرا هر صدایی باید با روش‌های گوناگون تقویت شود اما نوع پرورش و آموزش نیز بسیار مهم است.

به طورکلی بسیاری معتقدند که صداسازی برای پرورش صدای هنرجو لازم و ضروری است و مهم‌ترین رکن آموزش آواز است، به عنوان مثال صداسازی از نظر حمیدرضا نوربخش ورزش صدا و حنجره است در صورتی که بعضی دیگر از هنرمندان موسیقی معتقدند صداسازی در آواز ایرانی منجر به تقلید شده است؛ یعنی اینکه هر هنرجویی تلاش می‌کند صدایی مانند صدای استادش یا یک خواننده مشهور داشته باشد. به همید سبب بعضی معتقدند صداسازی سبب شده است خلاقیت در آواز ایرانی از بین رود.

همچنین آوازه‌خوانان پیشکسوت می‌گویند صداسازی مقوله غیرقابل درک است؛ زیرا هنرجو به جای یادگیری صداسازی باید ردیف‌ها را بشناسد و به کمک تمرین، تکرار و آواز خواندن‌های مکرر به خواننده‌ای خوش صدا بدل شود در حالی که صداسازی هنرجو را تنبل می‌کند.

به عنوان مثال احمد ابراهیمی دربارهٔ صداسازی گفته است این صداسازی را نه اینکه من نمی‌دانم، نه. این دکان است که بعضی باز کرده‌اند. ممکن نیست شما یک خواننده‌یی را گیر بیاورید که صدایش بد باشد، کاری بکنید که صدایش خوب شود، این نشدی است.

این خواننده پیشکسوت می افزاید: گام اول رشته موسیقی در آواز، این است که خواننده صدای خوب داشته باشد. پس از صدای خوب استعداد خوب؛ پس از استعداد خوب سواد خوب. اینها همه شرط در خواندن آواز است.

در حالی که محمدرضا شجریان بر این باور است تقلید صدای اساتید آواز یکی از مواردی است که در آموزش آواز مهم و ضروری است و می‌گوید من اگر به جایی رسیدم از تقلید صدای کسانی مانند طاهرزاده، ظلی، قمر الملوک وزیری و دیگران بوده است و این در حالی است که بسیاری تقلید از آواز را بد می‌دانند.

شجریان معتقد است، تقلید زمانی ایراد دارد که می‌خواهیم اثری مانند آلبوم و یا کنسرت را به شکل کپی کار به مخاطب ارائه کنیم. این نوع ارائه کار ایراد دارد ولی اگر تقلید در جهت یادگیری باشد نه تنها مشکلی ندارد بلکه در آواز لازم و ضروری است.

متاسفانه امروزه هر خواننده‌ای براساس دیدگاه شخصی و یا دیدگاه اساتید خود آموزش می‌بیند، حال این سوال پیش می‌آید که صداسازی تا چه میزان می‌تواند منجر به بهبودی صدای هنرجوی آواز شود و آیا صداسازی برای هنرجوی آواز لازم و ضروری است؟

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.