صدور مجوز برای ۸ صندوق بزرگ قرض الحسنه/ فعالیت ۱۴ صندوق بدون مجوز

بانک مرکزی مجوز فعالیت یکساله برای ۸ صندوق قرض الحسنه بزرگ را صادر کرده است و در عین حال، ۱۴ صندوق دیگر با اتمام مهلت اعتبار مجوز و عدم تمدید، بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

ساماندهی بازار غیر متشکل پولی توسط بانک مرکزی از سال ۱۳۸۳ با تمرکز بر روی موسسات پولی و اعتباری، تعاونی های اعتباری و سپس صندوق های قرض الحسنه آغاز شد، این در حالی است که ساماندهی صندوق های قرض الحسنه به اعتقاد مسئولان بانک مرکزی به دلیل تعدد و تکثر آنها کاری سخت است.

در حال حاضر ۶ هزار صندوق قرض الحسنه در کشور فعالیت دارند که بخش عمده ای از آنها صندوقهای مسجدی، خانوادگی، محله ای و صنفی را تشکیل می دهند که فعالیت اکثر آنها نیز در چارچوب قانون صورت می گیرد و تنها بخش کوچکی از صندوقهای قرض الحسنه هستند که فعالیتی خارج از قانون و شرع انجام می دهند.

دین اسلام فعالیت قرض الحسنه را تشویق کرده است، بنابراین بانک مرکزی با فعالیت صندوق های قرض الحسنه ای که در چارچوب قانون و شرع عمل کنند، نه تنها مخالفتی ندارد بلکه آنها را تشویق هم می کند، البته بخش بسیار اندکی از صندوقها سودهایی از فعالیتهای پولی با عنوان قرض الحسنه می گیرند که با این امر برخورد می شود.

بانک مرکزی به منظور ایجاد امکان نظارت بر خط و مداوم صندوقهای قرض الحسنه، سامانه شفق را راه اندازی کرده است  که این سامانه در برخی از صندوقها نصب و به صورت آزمایشی شروع به فعالیت کرده است.

بر اساس آخرین آمارها تعداد مجوزهای صادره از سوی بانک مرکزی برای فعالیت صندوقهای قرض الحسنه بزرگ به ۸ صندوق رسید، این در حالی است که مدت زمان اعتبار مجوز صادره یک ساله است و اعتبار فعالیت این صندوق ها پس از این مدت باطل می شود و آنها ملزم به تمدید مجوز هستند.

۸ صندوق قرض الحسنه ندای مهر میهن در استان همدان، صندوق قرض الحسنه سیده وحید هاشمی زاده در فارس، صندوق قرض الحسنه مهر وطن در آذربایجان غربی، صندوق قرض الحسنه کشاورزان جی در اصفهان، صندوق قرض الحسنه شفا مهر تبریز و صندوق قرض الحسنه مبین آذر فجر تبریز در آذربایجان شرقی، صندوق قرض الحسنه شیخ صفی خطایی در اردبیل و صندوق قرض الحسنه پیک رحمت در آذربایجان غربی از بانک مرکزی مجوز فعالیت دارند.

از سوی دیگر ۱۴ صندوق قرض الحسنه بزرگ که مهلت اعتبار مجوز آنها پایان یافته و تمدید نشده است و بدون مجوز تلقی می شوند، عبارتند از صندوق میلاد مکریان در آذربایجان غربی، صندوق قرض الحسنه زین المومنین در خراسان، صندوق قرض الحسنه مهر احسان در خوزستان، صندوق قرض الحسنه صدرا در تهران و صندوق قرض الحسنه نصر کردستان در کردستان از جمله صندوق های بدون مجوز هستند.

در عین حال صندوق قرض الحسنه احسان در اردبیل، صندوق قرض الحسنه موسی بن جعفر (ع) سودرجان و صندوق قرض الحسنه حضرت رقیه در اصفهان، صندوق قرض الحسنه پشتیبان آینده در کرمان، صندوق قرض الحسنه کریمه اهل بیت در استان مرکزی، صندوق قرض الحسنه والفجر کرشته شهریار و صندوق قرض الحسنه الغدیر وائین شهریار در تهران، صندوق قرض الحسنه باقرالعلوم معلم تبریز و کارگشایان کوثر در آذربایجان شرقی بخش دیگری از صندوق هایی هستند که بدون مجوز فعالیت می کنند.

این در حالی است که محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی با اعلام اینکه اطلاعات کاملی از صندوقهای قرض الحسنه توسط نیروی انتظامی تحویل گرفته ایم، گفت: تعداد صندوقهای قرض الحسنه که مجوز فعالیت را از مجاری غیر از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند، بین ۳ تا ۸ هزار برآورد شده است و منابع سرمایه‌ای آنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عملکرد صندوق های قرض‌الحسنه در سیستم بانکی بسیار موثر و بدعمل کردن آنان بسیار مخرب است، خاطرنشان کرد: برای نظام دینی بسیار اهمیت دارد که این مجموعه چگونه عمل خواهد کرد و بر این اساس بانک مرکزی  در این حوزه نظارت جدی اعمال می کند.

سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد هم با بیان اینکه برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه با نام “ائمه اطهار” کار ربوی انجام می‌دهند، گفته است: اگر بانکی قرار است به عملیات قرض‌الحسنه مبادرت کند باید صندوق قرض‌الحسنه ایجاد کند.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.