صعود ایران به رتبه ۱۶ تولید علم جهان

جام جم آنلاین: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام آخرین خبر تولید علم توسط دانشگاه ها وموسسات پژوهشی و فناوری کشور از صعود ایران به رتبه ۱۶ تولید علم جهان خبر داد.

دکتر جعفر مهراد گفت: ثبت و نمایه سازی مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس از اول سال میلادی تا اوت ۲۰۱۲ برابر با ۲۱ مردادماه نشان می دهد که ایران در این بازه زمانی ۱۹۵۵۹ مقاله تولید کرده است که از نظر طول زمان یعنی تقریبا هفت ماه و ۱۰ روز در تاریخ آموزش عالی ایران بی نظیر و منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: سیاست های موثر دولت باعث ایجاد انگیزه قوی در اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی و فناوری شده و اکنون دانشگاه ها با علاقه وافر در جهت توسعه علمی از نظر کمی و کیفی گام های بلندی را به جلو بر می دارد که تبلور آن در تربیت بیش از چهار میلیون دانشجو در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی ، افزایش دوره های تحصیلات تکمیلی و پرداختن به پدیده های نوین علمی  در قلمرو نانو فناوری، بیوتکنولوژی، هوا و فضا، سلول های بنیادی و تولید علم است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: رتبه تولید علم ایران در پایگاه اسکوپوس در سال قبل ۱۷ بود و هم اکنون در اثر تلاش های بی وقفه مجموعه عوامل شامل اعضای هیات علمی، مدیریت ها و سرمایه گذاری در عرصه آموزش عالی موجب شده است که رتبه ایران از ۱۷ در سال ۲۰۱۱ به رتبه ۱۶ در هفت ماه اول سال ۲۰۱۲ میلادی ارتقا یابد.

مهراد با تبریک این حرکت غرور آفرین به جامعه علمی گفت: ترکیه که همواره از نظر تولید علم در سال های مختلف بر ایران پیشی داشت نه تنها در سال ۲۰۱۱ میلادی جمهوری اسلامی ایران این کشور را پشت سر گذاشت، بلکه در سال جاری نیز با اختلاف سه رتبه از ترکیه پیش افتاده است. رتبه تولید علم ترکیه در حال حاضر ۱۹ است که همین رتبه را در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز بدست آورده بود.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.