صفر تا صد جلد کتابی که ناشر نپذیرفت/ تصاویر

به گزارش خبرآنلاین، «جانستان کابلستان» ۳۵۲ صفحه ای رضا امیرخانی که حاصل سفر وی به افغانستان در سال ۸۸ است و نشر افق آن را منتشر کرده، برای ششمین بار تجدید چاپ شد. یک کتاب خواندنی با نگاهی متفاوت به کشور همسایه ای که کمتر تلاش شده فرهنگ و مردمان و آینده اش آنطور که باید دیده شود. تصویر سازی برای جلد این کتاب حکایتی دارد که در ادامه آن را مشاهده می کنید؛ اگرچه هیچ یک از طرح های محمد مهدوی اشرف، ناشر را راضی نکرد و دست آخر، طرحی دیگر روی این سفرنامه جا خوش کرد!

 

به گزارش خبرآنلاین، در فصل «تحریرات هرات» در بخشی که نویسنده برای گرفتن یک جای مناسب برای همسر و فرزندش به کنسول‌گری جمهوری اسلامی در افغانستان مراجعه می‌کند، نکته قابل تاملی را دریافت می‌کند، در بخشی از این فصل می‌خوانیم:

«تابلوی بزرگی زده‌بودند روی ساختمانی قدیمی و وسیع با دیوارهای آجری که «کنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران». ذوق می‌کنیم که بعد از چند روز نمادی از کشورمان می‌بینیم…

– ممکن است با جناب کنسول صحبت کنم…من رضا امیرخانی هستم، نویسنده. در دانشگاه هرات سخنرانی داشتم و حالا قرار است به دانشگاه بلخ بروم. می‌خواستم از جناب کنسول بپرسم که آیا می‌توانند در مورد اقامت ۴۰ ساعته خانواده‌ام در این شهر غریب، به من کمک کنند؟

– صحبت با دفتر جناب کنسول که مقدور نیست. اما اجازه بدهید با نفری صحبت کنید که معاون کنسول است و امور فرهنگی هم به ایشان مربوط می‌شود…

تلفن زنگ می‌خورد…

– جناب آقای امیرخانی! متاسفانه ما از صحبت شما در دانشگاه بی‌اطلاع بوده‌ایم. شما از طرف وزارت ارشاد به این سفر آمده‌اید؟

– خیر…

– یعنی هزینه سفرتان را کدام نهاد تقبل کرده است؟

– نهاد خانواده!

دو تایی می‌خندیم. می‌گوید: پس شرمنده…ما کاری از دستمان بر نمی‌آید!

خنده‌ام می‌گیرد. یعنی اگر پول سفر مرا بیت‌المال می داد، کاری از دست‌شان برمی‌آمد! بعد می‌گویم: دوست عزیز! من هم یک هموطن شما هستم، که برای کاری به هرات آمده‌ام، گیریم اصلا ارتباطی هم نداشته باشم با هیچ جا، حالا ۴۰ ساعت می‌خواهم خانواده را تنها بگذارم. از شما راهنمایی می‌خواهم حتی حاضر نیستید مرا به دفترتان دعوت کنید!

– کاری از دست ما بر نمی‌آید…همان هتلی که هستید، حتی خوب است دیگر…هتل تجارت و نظری هم خیلی خوب است…انشاء الله مشکلی پیش نمی‌آید…خداحافظ!

از در کنسول‌گری بیرون می‌آییم و کالسکه لی‌جی را دوباره دو نفری از نیم‌پله رد می‌کنیم و گیج و منگ در خیابان به سمت هتل راه می‌رویم…راستی اگر من یک ایرانی بودم که پولم را زده بودند، یا پاسم را دزدیده بودند و مثلا بضاعتم نمی‌رسید که در هتل اتاق بگیرم، چه باید می‌کردم…

۵شنبه روزی است که کنسولگری ایران مرا جواب کرد…روزی است که نفری در کنسول‌گری به من گفت که من فقط به سفر دولتی‌ها کمک می‌کنم. باقی هموطنان را پشیزی هم حساب نمی‌کنم…روزی است که باید پاسخی بطلبیم از جماعتی که صدقه سر پول نفت من، پول نفت ما، مسئولیت گرفته‌اند…»
 

چاپ ششم این کتاب با قیمت ۷۸۰۰ تومان روانه بازار نشر شده است.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.
۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.