صنعت اروپا تشنه نفت ایران

ایران :  رویترز، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا، روز جمعه اعلام کرد امریکا اخیراً معافیت از تحریم‌ها علیه ایران را برای ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی تمدید کرده است. بر اساس این گزارش، تمدید معافیت بدین معناست که بانک‌های این ۱۱ کشور مهلت ۱۸۰ روزه دیگری را برای انجام مبادلات مالی با بانک‌های ایرانی پیدا کرده‌اند. از زمان اجرای تحریم نفتی غرب علیه ایران قیمت جهانی نفت با افزایش ۲۷ دلاری مواجه شده که این مسئله فشار زیادی به اقتصادهای بحران زده اروپا و امریکا وارد کرده است. در شرایطی امریکا معافیت این کشورها از تحریم ایران را تمدید کرده که قیمت جهانی نفت در روزهای اخیر از مرز ۱۱۸ دلار در هر بشکه گذشته است. به ادعای کلینتون، این ۱۱ کشور گام‌های اساسی به منظور کاهش خرید نفت از ایران برداشته‌اند. این در حالی است که آمارهای رسمی حکایت از افزایش واردات نفت اروپا از ایران در ماه‌های اخیر داشته است. وزارت خارجه امریکا روز جمعه علاوه بر ژاپن کشورهای بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و انگلیس را نیز از تحریم‌ها علیه ایران معاف کرد اتحادیه اروپا به صورت مجزا تحریم‌های نفتی خود را از ابتدای ماه جولای علیه ایران به اجرا گذاشته است.
افزایش ۲۵ درصدی واردات نفت اروپا از ایران
در همین ارتباط یورواستات وابسته به کمیسیون اروپایی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد واردات نفت اروپا از ایران در ماه ژوئن(خرداد) با رشد ۲۵ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به یک میلیون و۶۲۷ تن معادل ۴۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری میلادی طرح تحریم نفت ایران را به تصویب رسانده و فرصتی شش ماهه را برای اعضای این اتحادیه در نظر گرفته بود تا وابستگی خود به نفت ایران را به صفر برسانند. براساس این گزارش کل واردات نفت اروپا از ایران در ماه مه (اردیبهشت) بالغ بر ۳/۱ میلیون تن معادل ۳۳۶ هزار بشکه در روز بوده که این رقم با رشد ۲۵ درصدی به ۶۲۷/۱ میلیون تن معادل ۴۲۰ هزار بشکه در روز طی ماه ژوئن رسیده است. در ماه مه سه کشور و در ماه ژوئن چهار کشور اروپایی یونان، اسپانیا، ایتالیا و ترکیه از ایران نفت واردکرده‌اند. واردات نفت یونان و اسپانیا از صفر در ماه مه به ترتیب به ۱۰۲ هزار تن و ۴۰۹ هزار تن در ماه ژوئن رسیده است. واردات نفت ترکیه از ایران نیز طی این دو ماه تغییر محسوسی نداشته است.
نخستین محموله نفت ایران در راه کره جنوبی
در پی ازسرگیری صادرات نفت ایران به کره جنوبی، نخستین نفتکش ایران تا پایان ماه جاری به این کشور می‌رسد. کره جنوبی پس از دو ماه وقفه‌ای که در واردات نفت این کشور از ایران به وجود آمد، این ماه قصد دارد دست‌کم شش میلیون بشکه نفت از ایران وارد کند به طوری که این میزان از برنامه قبلی سئول برای واردات چهار میلیون بشکه نفت از ایران بیشتر است. به‌گزارش نشریه پلاس نخستین محموله از سه محموله شرکت ملی نفتکش ایران در تاریخ ۱۰ سپتامبر(۲۰ شهریور) ایران را ترک کرده و تا پایان این ماه به کره جنوبی می‌رسد. همچنین دو نفتکش دیگر ایران تا پایان این ماه ایران را به مقصد کره ترک خواهند کرد و تا ماه اکتبر به کره جنوبی خواهند رسید.
 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.