صنعت گردشگری غایب همیشگی؛ تا کی به نفت تکیه کنیم

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

ایران جاذبه های توریستی و گردشگری بسیاری دارد که سالانه میلیون ها نفر را از سراسر جهان به سوی خود فرا می خواند ولی متاسفانه بسیاری از مقاصد گردشگری این مرز و بوم دیده نشده اند، شناخته شده نیستند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، ایران جاذبه های توریستی و گردشگری بسیاری دارد که سالانه میلیون ها نفر را از سراسر جهان به سوی خود فرا می خواند ولی متاسفانه بسیاری از مقاصد گردشگری این مرز و بوم دیده نشده اند، شناخته شده نیستند.

سال ها است که مسیر گردشگران ایران بزرگ به شهر های اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد، ساری و گیلان و جاذبه هایی نظیر چهل ستون اصفهان، تخت جمشید و حافظیه شیرازو … ختم می شود به طوری که حتی خانواده های ایرانی هم در تعطیلات تابستان مقاصد گردشگری خود را از بین شهرها و استان هایی انتخاب می کنند که شناخته شده و تکراری می باشند.

براساس این گزارش ممتاز به نقل از، بابک ارسیا سرپرست مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (istta)، فقدان مطالعات جامع و اطلاع رسانی و در نهایت عدم سرمایه گذاری را مانع جذب گردشگر به مناطق بکر و کمتر شناخته شده کشور دانست و اظهار داشت: در همه استان ها و شهرستان های کشور از ویژگی های خاص گردشگری  برخوردارند، اما تاکنون شناسایی نشده اند به همین دلیل گردشگران و مسافران اطلاع درستی از آنها ندارند.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری ایران، گفت: ایران غنی از ظرفیت های جذب گردشگر است به طوری که  پتانسیل عمده گردشگری این کشور در مناطق مناطق بکر و کمترشناخته شده ، ناشناخته باقی مانده است.

وی وظایف اصلی مسئولان گردشگری را برنامه ریزی برای جذب گردشگران به این مناطق عنوان کرد و تصریح کرد: برپایی تورهای گردشگری با کمک کارشناسان و اشخاص محلی و بومی آشنا به منطقه در هر استان و شهرستان، فرصت معرفی مناطق بکر و ناشناخته را فراهم می سازد.

سرپرست مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران،در ادامه افزود: گردشگری داخلی با تبلیغات مستمر و معرفی جاذبه‌های بکر و کمتر شناخته شده کشور توسعه خواهد یافت.

وی شرایط امروز را نشانگر بهبود گردشگری و افزایش تمایل مردم برای رخداد سفر در کشور دانست و ادامه داد:‌ برگزاری تورهای گردشگری ویژه این مناطق در شرایط کنونی، رشد اقتصادی، اشتغالزایی و درنهایت رشد چشمگیر گردشگری را در پی خواهد داشت.
 
وی منطقه ناشناخته و کمترشناخته شده  را موزه ای زنده برای گردشگران داخلی و خارجی دانست و خاطر نشان کرد:‌ جنگل‌های هیرکانی در حاشیه دریای خزر، باداب سورت و تالاب گمیشان در مازندران، منطقه کالپوش در سمنان، روستای کرکبود در طالقان، روستای آتشگاه در چهارمحال و بختیاری، روستای ساحلی تیس در سیستان و بلوچستان، روستای پلکانی پالنگان و هزاران منطقه ناشناخته و کمترشناخته شده از مهم ترین ظرفیت های جذب گردشگر به کشور است.

وی خاطر نشان کرد: با حضور پررنگ و اطلاع رسانی مستمر رسانه ها در راستای معرفی مناطق توریستی ناشناخته و بکر در سایه تامین زیر ساخت ها به طور قطع گردشگران برای سفر به این مناطق ترغیب می‌شوند.

ارسیا با بیان اینکه این گردشگر نیست که به سمت جاذبه می آید بلکه جاذبه یک منطقه است که گردشگر را جذب خود می کند،‌ گفت: برگزاری تورهای عکاسی خلاقانه، مستندسازی مناطق ناشناخته مسافرتی و انعکاس ناگفته های سرزمین ایران با زبان عکس و فیلم فرصتی مناسب برای جذب عموم مردم به این اماکن می باشد.
با تعریف مقاصد تازه گردشگری و جذب مسافران به سمت آثار و جاذبه هایی که سهم کمتری از مسافر را دارا می باشند، مسافری که برای اقامت چند ساعته وارد یک استان شده ، چند روزی در آن ماندگار خواهد شد.

وی صنعت گردشگری را با وجود میراث غنی مناسب ترین جایگزین صنعت نفت دانست و ادامه داد:‌ پایان اقتصاد متکی به نفت و تبدیل گردشگری به یکی از صنایع اول کشورمان با همت مضاعف و همکاری تنگاتنگ همه ارگان ها و مدیران محقق خواهد شد، در این راستا برای اولین گام بایستی عملکرد بهترین رقیب هایمان را در دنیا، با در نظر گرفتن شرایط خاص فرهنگی و اقلیمی کشورمان معیار عملکرد قرار گیرد و در گام بعدی با توجه به داشته های ارزشمند و منحصر به فرد کشورمان به دنبال این باشیم که چگونه گوی سبقت را از آنها ببریم!

انتهای پیام//


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.