ضایعات نان چقدر است؟

بیست‌و‌یکمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اتاق تهران با چند دستورکار مختلف و حضور مهمانان متفاوت سخن خود را آغاز کرد. نشستی که در آن هم به استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی پرداخته شد و هم مشکلات صنعت قند و شکر کشور مورد بحث قرار گرفت. صنعت نساجی هم در این نشست دقایقی را به خود اختصاص داد تا گلایه‌های خود از سازمان استاندارد و مخالفت با واگذاری تنظیم بازار پنبه به وزارت جهادکشاورزی را اعلام کند.

هم‌چنین مباحث جنبی دیگری هم‌چون افزایش ضایعات نان و بازار شیر نیز توسط اعضا، کارشناسان و مهمانان کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وضعیت فعلی و مشکلات موجود مورد رصد قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین در ابتدای نشست براساس برنامه همیشگی شاهرخ ظهیری از اعضای کمیسیون خواست تا اخبار روز و گزارش‌هایی که به موضوعات کمیسیون مربوط است و در دو هفته قبل منتشر شده مرور کنند. اولین و شاید مهمترین این خبرها نیز از زبان مصطفی مهاجرانی بیان شد. این کارشناس کمیسیون کشاورزی با اشاره به این که قرار بود در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و با طرح ارتقا کیفی نان، ضایعات آن کاهش یابد گفت: «براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نه تنها ضایعات نان کاهش نیافته بلکه دچار افزایش شده است.» به گفته مهاجرانی ضایعات نان تنها در شهر تهران حدود ۱۵۰ هزار تن اعلام شده که ارزشی برابر ده میلیارد تومان دارد که با احتساب ضایعات نان در سایر شهرها به ۶۰۰ هزارتن به ارزش ۴۰ میلیارد تومان می‌رسد. مهاجرانی با بیان این که تاکنون این میزان ضایعات نان نداشته‌ایم دلیل این همه ضایعات را عدم توجه کافی به پروسه پخت نان، جنس گندم و آرد دانست.
محمدرضا ارجمندی دیگر کارشناس کمیسیون با عجیب خواندن این رقم به ضایعات یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی ضایعات نان در کل کشور اشاره کرد و گفت: «پیش از این ضایعات نان در کل کشور این رقم بود و افزایش آن به ۱۵۰ هزار تن اصلا مناسب نیست.» ارجمندی مقدار زیادی از ضایعات نان را مربوط به دوران آماده‌سازی و پخت نان دانست و گفت: «زمانی به گندم ایران اتهام می‌زدند که نان نمی‌شود اما این اتهام نادرستی بود. در ایران گندم قم برای نان ضعیف است برای همین آن را با گندم گرگان مخلوط می‌کردند و بعد هم مدتی می گذاشتند در سیلو بماند اما در حال حاضر نه آن اختلاط گندم انجام می‌شود، نه خواب گندم در سیلو صورت می‌پذیرد و بعد هم نحوه پخت اشتباهاتی دارد که منجر به افزایش ضایعات نان می‌شود.»

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.