ضربه و تروما، شایع‌ترین علت آب آوردن زانو

نوشته شده در تاریخ ۲۶/آذر/ – ۱۰:۲۶ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

یک متخصص ارتوپدی:

خبرگزاری : یک متخصص ارتوپدی ضربه و تروما را شایع‌ترین علت آب آوردن زانو دانست و گفت: این بیماری به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که گاه ممکن است بدون علت نیز بروز یابد اما در بیش از ۵۰ درصد موارد ضربه و تروما علت آب آوردن زانو است.

دکتر حسین فائزپور درباره آب آوردن زانو و علائم آن گفت: آب آوردن زانو که در طب به آن افوزیون یا افیوژن زانو می‌گویند به معنی تجمع زیاد مایع در مفصل زانو است که موجب تورم آن می‌شود.مایع مفصلی زانو توسط سلول‌هایی که سطح درونی کپسول مفصلی را پوشانده‌اند ترشح می‌شود که به این سلول‌ها سینوویال گفته می‌شود. افزایش سینوویال علل بسیار متفاوتی از قبیل ضربه و تروما، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های خونی، سرطان، بیماری‌های متابولیک و… دارد.

وی با بیان اینکه در بیش از ۵۰ درصد موارد ضربه و تروما علت بروز این بیماری است گفت: ضربه در بین آقایان شایع‌تر از خانم‌ها است اما سایر علل در میان هر دو جمعیت از شیوع یکسانی برخوردار هستند.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه تجمع مایع در مفصل زانو معمولا با درد همراه است اما گاهی ممکن است بدون درد نیز باشد گفت: ضرباتی که در هنگام ورزش به زانوی افراد وارد می‌شود ممکن است موجب پارگی مینیسک یا رباط صلیبی شود که ممکن است این عوارض با خونریزی همراه باشد و این خون درون مفصل زانو تجمع یابد که این مساله موجب تورم مفصل و ناپایدار شدن زانو می‌شود که در این هنگام یک ضربه کوچک می‌تواند موجب افزایش ترشح سینوویال و تجمع مایع در مفصل یا همان آب آوردن زانو شود.

وی درباره راههای تشخیص این بیماری عنوان کرد: پزشک با معاینه و لمس کشک زانو متوجه تجمع مایع در زانو می‌شود اما برای تشخیص علت ایجاد کننده آن پزشک مجاز است مقداری از آب زانو را برای انجام بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال کند.

این فوق تخصص زانو و تومورهای استخوانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در برخی از افراد تجمع مایع در زانو ممکن است بدون علت باشد و افراد تنها باعلائمی مانند درد و تورم زانو به پزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام/
 

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.