ضرب و شتم کودک باوری غلط از تنبیه کودکان – اخبار اجتماعی

کودکانی در خیابان ها و خانه ها مورد ضرب و شتم والدین قرار می گیرند که به اعتقاد والدینشان تنبیه می شوند حتی خود این افراد نیز با رویارویی با چنین مواردی احساس ترحم کرده و برای کودکان تاسف می خورند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، در رابطه با تنبیه کودک باید گفت که هر چیز در دنیا به صورت متعادلش مفید بوده و کارایی های لازم به خود را دارا می باشد پس تنبیه نیز اگر در چارچوبی متعادل قرار گیرد مفید بوده و موجب اعلام رفتار در کودکان می شود.
 
باقری روانشناس اعلام کرد: تنبیه باید جهت اصلاحی داشته باشد و یا به عبارتی یک سری اهدافی را برای کودک بوجود آورد به گونه ای که با اشتباه کودک و نزدیک شدن آن به رفتارهای نامطلوب تنبیه ای در خصوص آگاهی کودک مغایر با سن و میزان ظرفیت آن باید در نظر گرفت که کودک متوجه خطرات و یا زشتی رفتار خود شود و بکوشد تا ناهنجاری خود را اصلاح کند.
 
باقری در رابطه با تعبیر درست تنبیه که به اشتباه از جامعه رونمایی می شود اذعان داشت: تنبیه به عملی گفته می شود که لازمه ی آن آگاه و هوشیار کردن شخص است به شکلی که با ارائه ی یک محرک آزاردهنده به دنبال یک رفتار نامطلوب بر کاهش دادن احتمال آن رفتار در فرد می انجامد.
 
وی خاطر نشان کرد: در قرآن کریم تنبیه به معنای زدن ترجمه شده است که این امر سبب شده تا باورهای غلط و رایج را در دیدگاه مردم به همراه داشته باشد.
 
زیرا تنبیه زدنی تنها تنبیه بدنی نمی باشد بلکه محروم کردن، اخم کردن، نگاه خشم آلوده و قهر را نیز می توان جزء تنبیه های زدنی برشمرد.
 
باقری در رابطه با تعدادی راه کارهای مفید تنبیه کودکان افزود: بر طبق اصل و اساس تنبیه نباید موجب خرد شدن شخصیت کودک شود و طبق همین اصل توصیه می شود که تنبیه کودکان در جمع اقوام و یا دیدگاه مردم صورت نگیرد زیرا پیدایش عواملی چون ترس و اضطراب احساس بردگی و حقارت در کودک بالا می رود.
 
گفتنی است، با تنبیه نباید روحیه ی حساس کودکان را خدشه دار کنیم و تنها جهت اصلاح رفتارهای نامطلوب آن باید عمل شود به گونه ای که حتی چند لحظه خشم و یا چند لحظه سکوت شاید برای تنبیه کودکان کافی باشد که طبق تحقیقات به عمل آمده کسانی که در تنبیه کودکان خود زیاده روی می کنند فرزندانی بزه کاری را به جامعه عرضه خواهند کرد./ز


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.