ضرورت‌های برج نشینی ایمن – ایسنا

خود را در راهروی طبقه ۲۰ یک ساختمان تصور کنید چیزی به جز دود نمی‌بینید و آتش‌ بخشی از ساختمان را فرا گرفته است. با وضعیت موجود نمی‌توانید از آسانسور استفاده کنید و دیدتان برای طی کردن ۲۰ طبقه به سمت پایین ساختمان بسیار محدود است. در این حالت اگر از پیش، راه‌های فرار ساختمان را بشناسید و چند نکته دیگر را بدانید، می‌توانید تا زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه و نجات شما، خود را از دام حریق و دود گرفتگی و… نجات دهید. لازمه این تسلط برای واکنشی مناسب به حوادث، یادگرفتن برخی نکات است که برای ساکنان برج‌ها امری الزامی محسوب می‌شود.

رسول هلالی -معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: بر اساس اولویت‌ بندی‌هایی که در سازمان آتش نشانی تهران انجام دادیم، طی این بررسی ها ساکنان برج‌ها یکی از گروه‌هایی شناخته شدند که در برابر حوادث آسیب‌پذیر هستند.

وی گفت: درست است که آمار حریق در برج‌های پایتخت چشمگیر نیست، اما چنانچه در یک برج آتش‌سوزی رخ دهد، امکان دارد که خسارت‌های آن چشمگیر باشد. به همین دلیل برج‌ها از اماکنی شناخته شدند که در این زمینه ریسک خطر بالایی دارند.

هلالی با بیان اینکه در همین راستا شناسایی برج های بالای ۱۰ طبقه در پایتخت بررسی شد، تصریح کرد: طی این بررسی‌ها مشخص شد که به طور تقریبی حدود ۹۰۰ برج در مناطق مختلف شهر تهران وجود دارد که غالبا در منطقه یک، دو، پنج و ۲۲ تهران واقع شده بودند.

وی ادامه داد: پس از شناسایی این برج‌ها محتوای آموزشی مناسب این ساختمان‌ها تدوین شد که بازدهی سریعی داشته باشد. برای آموزش این نکات به مخاطبان‌هم فرم‌هایی ایجاد شد و به هیات مدیره‌ برج‌ها فرم فراخوان دادیم که هر وقت صلاح دانستند و ساکنان امکان آن را داشتند این آموزش‌ها را به آن‌ها ارائه کنیم.

هلالی با تاکید بر اینکه نزدیک به ۷۰۰ فرم فراخوان پر شد ، افزود: متاسفانه زمانی که موقع انجام کار و ارائه آموزش‌ها فرا رسید بسیاری از شهروندان با وجود اینکه خودشان داوطلب شده بودند استقبال نکردند. البته برخی از برج‌هایی که اصطلاحا به آن‌ها سازمانی گفته می‌شود استقبال مناسبی انجام دادند و به عنوان مثال، شهرک های ارتش و… استقبال بسیار مناسبی داشتند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: پس از آن‌که میزان استقبال‌ها را بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که شاید محتوای آموزشی برای شهروندان جذاب نیست و برای اینکه این محتوا برایشان خسته کننده نباشد، قرار شد تا ضمن برگزاری چند برنامه شاد این آموزش‌ها را در کنارش ارائه کنیم. با این وجود باز هم از این برنامه‌ها استقبال نشد.

وی با بیان اینکه بخشی از این بازدیدها بخشی از طرح آموزشی ۹۹۹ بود، تصریح کرد: البته اقدامات انجام شد و هم‌اکنون نیز در حال انجام است اما آنطور که باید نشد و متأسفانه بخشی از شهروندان در این زمینه‌ها مشارکت نمی‌کنند. بخشی از ارتقاء فرهنگ ایمنی به شهروندان باز می گردد و آن‌ها باید ما را در این راه یاری کنند چرا که این اقدامات یک طرفه راهی از پیش نمی‌برد.

هلالی با اشاره به اینکه متأسفانه آتش‌نشانی تهران بازوی اجرایی ندارد، ادامه داد: اگر سایر سازمان‌هایی که می توانند در این امر دخیل شوند، در جذب مخاطب فعالیت کنند، بسیار مناسب می‌شود. حالا هم جذب مخاطب، هم آموزش و.. بر عهده سازمان است.

وی با بیان اینکه رفتار و زندگی در برج‌های تهران با زندگی در خانه‌هایی با تعداد طبقه‌های کم بسیار متفاوت است، گفت:‌ با توجه به رشد تکنولوژی ما نیز باید به سرعت رشد کنیم. بکارگیری سیستم‌های اعلام و اطفاء و مشخص کردن راه‌های فرار در برج‌ها خود را بسیار نشان می‌دهد. همچنین اگر در یک برج خطری ایجاد کنیم جان تعداد بسیار زیادی را به خطر می‌اندازیم. در واقع باید بر فرهنگ ایمنی برج نشینی توجه بیشتری شود.

وی گفت: البته با این وضعیت هم حرکت فرهنگسازی ایمنی رو به جلو است؛ اما انتظار می‌رود که با مشارکت شهروندان و سازمان‌ها این مشارکت افزایش پیدا کند. با وجود دانش، لزوما عمل اتفاق نمی‌افتد و باید برای انجام این اعمال عزمی جدی وجود داشته باشد. برای عزمی جدی فرهنگ سازی و قانون باید در کنار یکدیگر فعالیت کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.