ضرورت برنامه‌های مطالعاتی برای قشرهای مختلف مردم

یکی از کارهای مهم این است که ما ذهن را عادت بدهیم به نظم در مطالعه. گاهی مراجعه‌ به یک کتاب اگر در جای خود قرار بگیرد، یعنی قبل از این کتاب، کتاب های دیگری که متناسب با این موضوع است، خوانده شده باشد، بعد این کتاب مطالعه شود، تاثیر بمراتب بیشتر و عمیق‌تری خواهد داشت از این که این کتاب بدون ملاحظه آنچه که مرتبط با آن است، دیده شده باشد. خب، این راهنمائی می خواهد.

بعضی از ذهن ها اهل کتابند، منتها کتاب آسان، کتابی که احتیاج به فکر کردن نداشته باشد. عیبی ندارد، این هم کتاب خواندن است، نفی نمی کنیم اما بهتر از این، شیوه کتابخوانی، این است که انسان در مجموعه کتابخوانی خود بتواند بیامیزد کتاب آسان را – فرض کنید رمان را، خاطره را، کتاب های تاریخی آسان را – با کتاب هایی که احتیاج دارد به فکر کردن، مطالعه کردن، این نوع کتاب ها را باید وارد مقوله‌ کتابخوانی کرد.

ذهن را عادت بدهیم به این که اهل تامل باشد، اهل تدقیق باشد؛ ذهن کار کند، در مواجهه‌ با کتاب فعالیت کند، این احتیاج دارد به راهنمائی. یکی از چیزهائی که ما امروز خیلی احتیاج داریم، برنامه‌های مطالعاتی برای قشرهای مختلف است. بارها اتفاق می‌افتد که جوان ها را، نوجوان ها را به کتابخوانی تشویق می کنیم، مراجعه می کنند، می گویند آقا چه بخوانیم؟ این سؤال یک جواب ندارد. احتمالا جواب های متعددی دارد. مجموعه‌ متصدیان امر کتاب – چه در وزارت ارشاد، چه در مجموعه‌ کتابخانه‌ها – روی این مسئله باید کار جدی بکنند؛ در بخش های مختلف، برای قشرهای مختلف، به شکل های مختلف، با تنوع متناسب، سیر مطالعاتی درست کنند؛ اول این کتاب، بعد این کتاب، بعد این کتاب. وقتی که جوان، نوجوان، یا کسی که تاکنون با کتاب انس زیادی نداشته است، وارد شد، حرکت کرد، راه افتاد، غالباً مسیر خودش را پیدا خواهد کرد.

* از بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسوولان کتابخانه‌ها و کتابداران (بیست و نهم تیر ۱۳۹۰)

فراهنگ**۱۰۰۳**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۳۳۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.