ضریح جدید پیغمبر اشموئیل نبی (ع) در ساوه رونمایی شد

همزمان با سالروز شهادت رئیس مذهبی تشیع حضرت امام جعفر صادق(ع)، ضریح جدید پیغمبر اشموئیل نبی (ع) در ساوه رونمایی شد و زائران آن حضرت در حالیکه در رثای صادق آل محمد (ص) به سر و سینه می زدند و اشک می‌ریختند ضریح این پیامبر واجب التعظیم را همچون نگینی در آغوش گرفتند.

مدیر اجرایی بقعه اشموئیل نبی(ع) ساوه در حاشیه این مراسم معنوی به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی گفت: ضریح مطهر این پیامبر بزرگوار پس از ورود به شهر ساوه با حرکت در خیابان‌ها، میادین اصلی شهر و همچنین برگزاری مراسمی خاص در مقبره امامزادگان سیدعلی اصغر (ع) و سید اسحاق (ع) این شهر، در مصلی امام علی (ع) ساوه مستقر و بعد از آن به روستای پیغمبر از توابع بخش مرکزی ساوه منتقل شد.

عباس نظری با اشاره به اینکه عملیات نصب این ضریح در روستای پیغمبر سه روز طول کشید، افزود: این ضریح مطهر پس از نصب، همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) با حضور زائران رونمایی شد.

وی با اشاره به این‌که «ساخت این ضریح با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال صورت گرفته است» اظهار کرد: مبلغ فوق از محل نذورات مردم تأمین شده است.

وی با اشاره به انجام طرح توسعه این مکان مقدس گفت: در نظر داریم با کمک‌های زائرین و مشارکت مسوولان طرح توسعه این مکان مقدس را آغاز کنیم.

نظری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دیدگاه مردم نسبت به این پیامبر بزرگوار از جایگاه خاصی برخوردار است، لذا باید تلاش کنیم تا با تقویت خدمات عمرانی این مکان شریف میزان جذب و افزایش استقبال زائران را بیش از پیش داشته باشیم.

سازنده ضریح پیغمبر اشموئیل نبی (ع) نیز با بیان جزئیات ساخت این ضریح به خبرنگار ایسنا گفت: ساخت این ضریح به مدت یک سال طول کشید و ابعاد آن ۲٫۳۰ در ۲٫۸۰ است که در آن بیش از ۱۰۰ گرم طلای ۲۴ عیار بکار رفته است.

سیدمحمد احمدی افزود: قلم زنی این ضریح از نوع درجه یک و بهترین مینا کاری با اسکلتی از چوب چنار مرغوب در آن استفاده شده است و خطوط قرآنی آن با تلفیقی از هنر مینا کاری و اشعار حک شده بر روی آن با خط نستعلیق اجرا شده است.

وی بیان کرد: کار ساخت این ضریح به شکلی کم نظیر و به سرعت انجام شد و وجه تمایز آن با دیگر ضریح های استان مرکزی در این است که جنس گوی و ماسوره بکار رفته در آن از جنس استیل است که هم از نظر مقاومت ۱۰ برابر بیشتر از دیگر ضریح هاست و هم باعث عدم زنگ زدگی است.

بقعه اشموئیل نبی(ع) در روستایی به نام پیغمبر در ۳۹ کیلومتری شمال غربی شهرستان ساوه و در منطقه‌ای نسبتا کوهستانی واقع شده است و قدمت بنای اصلی بقعه آن با گنبد عرقچینی مزین، به دوران قبل از صفویه بازمی‌گردد.

مرقد مطهر حضرت اشموئیل نبی(ع) نشانی از تاریخ بسیار کهن شهر ساوه دارد و به احتمال زیاد روستای پیغمبر بعد از ایجاد بنای مدفن اشموئیل نبی(ع) به وجود آمده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.