ضعف مدیریت در حوزه کشاورزی سینوس تکراری افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد/استیضاح خلیلیان را پیگیری می‌کنیم

پاپی‌زاده در واکنش به افزایش ۵ درصدی قیمت برنج:

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با انتقاد نسبت به افزایش بی‌رویه قیمت برنج و دیگر محصولات کشاورزی گفت: با ضعف مدیریت در حوزه کشاورزی سینوس تکراری افزایش قیمت‌ها طی یک سال آتی ادامه خواهد یافت.

عباس پاپی‌زاده پالنگان نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با انتقاد نسبت به افزایش بی‌رویه قیمت برنج و دیگر محصولات کشاورزی گفت: متاسفانه بروز مشکلات و وجود ابهاماتی در حوزه کشاورزی از جمله ضعف مدیریت، ناتوانی در برنامه‌ریزی، عدم حمایت از کشاورزان، بالا رفتن هزینه‌های تولید و ارائه آمار و ارقام غیرواقعی در مورد میزان تولید،مصرف و میزان واردات موجب شده تا سایر دستگاه‌های اجرایی نیز نتوانند برنامه‌ریزی دقیقی در حوزه کاری خود داشته باشند و همچنین عدم شناخت وزیر کشاورزی از بخش کشاورزی سبب کاهش تولیدات و عدم تناسب میان بازار عرضه و تقاضا شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: وجود این دست مشکلات و ابهامات در حوزه کشاورزی سبب شده تا کشاورز نتواند به خوبی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود استفاده کند و در نهایت عملکرد کشاورز در حوزه تولید کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با بیان‌اینکه طی یک سال‌و‌نیم گذشته تاکنون آمار رسمی مشخصی از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص میزان تولید، مصرف و میزان واردات دریافت نکرده‌ایم افزود: حدود سه ماه است که از وزیر جهاد کشاورزی درخواست ارائه آمار تولیدات و گزارشی از عملکرد این وزارتخانه طی یک سال گذشته را مطرح کرده‌ایم، ولی وی تا کنون در این زمینه پاسخگو نبوده است.

نماینده مردم دزفول با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی عملکرد مثبت و شایسته‌ای نداشته که وزیر بخواهد از آن دفاع کند، گفت: با توجه به اینکه آمارها غیرواقعی است و عملکردی مثبتی در حوزه کشاورزی وجود ندارد که وزیر بخواهد از آن دفاع کند، بنابراین صادق خلیلیان، تشخیص داده‌اند که در حال حاضر این موضوعات در هاله‌ای از ابهام باقی بماند، لذا با توجه به این موضوعات مشاهده می‌کنیم که شرایط در حال حرکت به سمتی است که هر روز افزایش قیمت‌ها را در حوزه های مختلف از جمله قیمت برنج، جو، گندم، شیر، مرغ و … داریم.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که در حال‌حاضر ضمن آنکه تولیدکننده متضرر می‌شود مصرف کننده نیز آسیب می‌بیند اظهار داشت: اگر یک مدیریت درستی روی نهادهای تولید داشته باشیم و تامین نهادها را با قیمت مناسب برای کشاورز انجام دهیم و سوخت نیز با قیمت مناسب در اختیار کشاورز قرار گیرد، قطعا محصولات کشاورزی و دامی با قیمت ارزان‌تری تولید خواهد شد ضمن آنکه میزان تولیدات نیز افزایش می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به بحث هدفمندسازی یارانه‌ها گفت:‌در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، حوزه کشاورزی هیچ‌گونه سهمی ندارد و بسته حمایتی که می‌بایست در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت به این قشر زحمت‌کش تعلق نگرفته است و در بحث سوخت نیز کشاورز ۸۰ تا ۹۰ درصد سوخت خود را از بازار آزاد تامین می‌کند، بنابراین کشاورز با وجود ابهامات و مشکلاتی که در حوزه کار کشاورزی وجود دارد ترجیح خواهد داد از کار کشاورزی انصراف دهد.

نماینده مردم دزفول با بیان اینکه نزدیک به یک سال است که در بحث تامین محصولات کشاورزی دچار مشکل هستیم گفت:‌با توجه به وظیفه نظارتی مجلس، وزارت کشاورزی باید نسبت به این کوتاهی‌ها در برابر وکلای ملت پاسخگو باشد و اگر قرار باشد با لابی‌گری در مجلس سبب شوند که پارلمان وظیفه قانونی خود را انجام ندهد، باید همچنان شاهد سینوس تکراری افزایش قیمت‌ها طی یکسال آتی باشیم.

وی در خاتمه اظهار داشت: از آنجایی که حوزه کشاورزی بیشترین آ‌سیب را از ضعف مدیریت می‌بینیم، طرح استیضاح صادق خلیلیان را پس از تعطیلات دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.