طارق الهاشمی؛ گریزان و سرگردان

معاون رئیس جمهوری عراق بدون شک یکی از چهره های خبر ساز عراق بوده است زیرا از زمانی که وی به اتهام دست داشتن در حوادث تروریستی تحت تعقیب قرار گرفت اخبار گوناگونی از وی مخابره شده است.

طارق الهاشمی ابتدا به منطقه کردستان عراق گریخت و مدتی در پناه مسعود بارزانی رئیس منطقه و جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق قرار گرفت اما وی که قرابت خاصی با سعودی ها و شیخ نشین قطر داشت سفری به این دو کشور کرد.

در مدتی که الهاشمی در منطقه کردستان عراق حضور داشت برخی از کردها از جمله “محمود عثمان” عضو ائتلاف کردستان وی را درد سری بزرگ برای کردها توصیف کردند و زمانی که وی از کردستان رفت آنها تمایلی برای بازگشت دوباره وی نداشتند.

پس از اینکه معاون تحت تعقیب رئیس جمهوری عراق به قطر رفت مقامات عراقی از دوحه خواستند که وی را به دستگاه قضایی این کشور تحویل دهد که مقامات قطر که گفته می شد خوابهایی برای ایجاد فتنه در عراق به وسیله او برایش دیده بودند با این درخواست مخالفت کردند.

مدتی بعد طارق الهاشمی که مورد حمایت سعودی ها بود هوس سفر به عربستان را کرد که در این مدت نیز اخباری از دیدار وی با “عزت الدوری” بعثی معروف و معاون صدام منتشر شد.

معاون فراری رئیس جمهوری عراق که دیگر جایی در کشور نداشت پس از آن به ترکیه رفت و در آنجا آپارتمانی اجاره کرد که تا چندی قبل در این کشور به اظهارنظر می پرداخت.

در تمام این مدت طارق الهاشمی دست از حمله علیه دولت نوری المالکی بر نداشت و همواره مدعی می شد که حاضراست در برابر دادگاه قرار گیرد اما به دستگاه قضایی عراق اطمینانی ندارد که البته ادعایی بیش نبود به ویژه که محافظانش اعترافات زیادی علیه وی کرده بودند.

اما دادگاه جنایی عراق اواخر خرداد گذشته جلسه محاکمه غیابی طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور این کشور را از برگزار کرد.

شاهدان پرونده طارق الهاشمی اظهارات خود را در جلسه این دادگاه بیان کردند. این شاهدان از جمله نیروهای امنیتی عراق بودند.

“مؤید العزی” رئیس هیئت دفاع طارق الهاشمی نیز اعلام کرد که از این پس جلسات محاکمه موکل خود را تحریم نخواهد کرد چرا که در شرایط حساس کنونی تحریم جایز نیست.

وی گفت که تصمیم حضور در جلسات دادگاه با موافقت طارق الهاشمی اتخاذ شد. در جلسه مذکور پنج نیروی امنیتی به عنوان شاهد اعلام کردند که در جریان بازرسی از منزل طارق الهاشمی در منطقه “الیرموک” در غرب بغداد و “احمد قحطان” داماد وی در منطقه “زیونه” در شرق بغداد سیستمهای صدا خفه کن پیدا کرده اند.

قاضی دادگاه پس از استماع اظهارات شاهدان هشتم جولای (۱۸ تیر) را زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه اعلام کرد.

اما جدیدترین خبردرباره طارق الهاشمی را پایگاه دنیا الوطن منتشر کرده است که در آن به نقل از یک منبع نزدیک به وزارت کشور ترکیه از فرار وی از محل اقامتش و رفتن به مکانی مجهول خبر داده است.

این منبع افزود: مطابق تحقیقات اولیه احتمالا عملیات فرار الهاشمی با پیچدگی اطلاعاتی خاصی همراه بوده است زیرا محافظان وی به طور پیوسته وی را زیر نظر داشته اند و گمانه زنی ها اولیه حاکی است که فرار الهاشمی به وسیله یکی از افسران همدست وی عملی شده است.

این پایگاه آورده است: یک منبع نزدیک به الهاشمی قبلا گفته بود که مهلت الهاشمی در ترکیه به پایان رسیده است و ترکیه نیز اقدامی برای ادامه حضور وی و تمدید اقامتش انجام نداده است.

این منبع گفته بود: که طارق الهاشمی آماده سفر به قطر شده است به ویژه که تماسهایی با مسئولان قطری داشته است اما مسئولان قطری به وی توصیه کرده اند به خاطر ترس از طرح ترکیه-عراق در ترکیه باقی بماند زیرا قطر نمی تواند تضمینی برای دستگیر نشدن وی در فرودگاههای ترکیه از سوی انترپل بدهد.

منبع فوق تاکید کرد: ترکیه به انترپل اعلام کرده است که در راستای همگامی با قوانین بین المللی خروج الهاشمی را به آنها اطلاع خواهد داد و الهاشمی از مشکل تمدید اقامت رنج می برد و در نهایت خروج وی محتمل است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.