طالبان، ناتو را فراری داد، آمریکا را از مذاکره منصرف کرد

جهان > آسیا– گروه بین‌الملل:
روز گذشته همزمان با اینکه روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از نا‌امیدی مقام‌های آمریکا از صلح با طالبان خبر داد آندرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو اعلام کرد که خروج نظامیان غربی از افغانستان ممکن است زودتر از آنچه قرار بود صورت بگیرد.

دبیر کل ناتو در گفت‌وگو با روزنامه گاردین درباره فشارها برای خروج سریع‌تر نیروهای ناتو از افغانستان تأکید کرد که قرار است گزینه‌های مختلف در این‌باره، مورد بررسی قرار بگیرد و وضعیت طی سه ‌ماه آینده مشخص شود. وی گفت: از اکنون تا پایان سال ۲۰۲۲ ما شاهد تغییر و تحولات درباره حضور ناتو در افغانستان خواهیم بود. نیروها ممکن است جابه‌جا شده، خارج شوند یا ما می‌توانیم تعداد نیروهای نظامی را کاهش دهیم.

راسموسن با وجود این تأکید کرد که هر نوع اقدام در سرعت بخشیدن به خروج نیروهای ناتو نباید به‌عنوان «مسابقه‌ای برای خروج» از افغانستان تلقی شود. دبیر کل ناتو همچنین با افزایش کشته شدن نیروهای غربی از سوی نیروهای امنیتی افغان تأیید کرد که کشته شدن حداقل ۵۰ نفر از سربازان ناتو در حملات «سبز علیه آبی» به رابطه نیروهای خارجی با پلیس و ارتش افغانستان ضربه زده است.

وی گفت: شکی نیست که حملات خودی به اعتماد و اطمینان دوطرف ضربه زده است. حملات سبز علیه آبی به آن دسته از حملاتی در افغانستان گفته می‌شود که توسط افرادی با یونیفرم پلیس یا ارتش این کشور علیه نیروهای ناتو انجام می‌شود. راسموسن همچنین اعلام کرد که بخشی از حملات خودی راهبرد طالبان برای ضربه‌زدن به نیروهای خارجی است تا سیاستمداران و افکار عمومی کشورها را تحت‌تأثیر قرار دهد.

حدود ۱۳۰ هزار نیروی ناتو اکنون در کنار حدود ۳۵۰ هزار نیروی امنیتی افغانستان در حال فعالیت هستند. مقام‌های ناتو امیدوار هستند تا دو سال دیگر و در زمان خروج کامل نیروهای نظامی خارجی بتوانند همه مسئولیت‌های امنیتی افغانستان را به نیروهای این کشور واگذار کنند. قرار است که وزرای دفاع ۲۸ کشور ناتو در نشست خود در بروکسل درباره مأموریت ناتو در افغانستان بعد از سال ۲۰۲۲ مذاکره و تصمیم‌‌گیری کنند. نشست وزرای دفاع ناتو قرار است ۹ و ۱۰ اکتبر برگزار شود.

کنار گذاشتن طرح صلح با طالبان

درحالی‌که این هفته اعلام شد که شمار تلفات نیروهای آمریکایی در افغانستان از ٢٠٠٠ نفر عبورکرده است، روزنامه نیویورک تایمز از ناامیدی مقام‌های واشنگتن از صلح با طالبان و کنار گذاشتن این طرح خبر داد. به گزارش این روزنامه، درحالی‌که نیروهای اضافی آمریکا از افغانستان خارج شده‌اند و طالبان همچنان یک تهدید جدی به شمار می‌رود ژنرال‌های آمریکایی و مقامات دولت این کشور به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر امیدی به صلح با طالبان نیست.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که در شرایط موجود مقام‌های آمریکا دیگر رؤیای خود برای پایان جنگ در افغانستان را با هدف بسیار کوچک‌تری جایگزین کرده‌اند و می‌خواهند گروه‌های مختلف افغانستان مشکلات‌ را خودشان با یکدیگر حل کنند. مقام‌‌های نظامی و دیپلماتیک آمریکا می‌گویند با وجود تلاش برای تماس‌های مستقیم با رهبران طالبان در سال‌جاری اکنون تنها انتظار می‌رود که هر نوع پیشرفت در این مسئله تنها پس از سال ۲۰۲۲ و خروج نیروهای ناتو صورت بگیرد.

یکی از فرماندهان ارشد ناتو هم در گفت‌وگو با نیویورک تایمز تأکید کرد که تا دو سال آینده نتیجه‌ای در مذاکره با طالبان حاصل نخواهد شد. این فرمانده نیروهای ائتلاف گفت: طالبان یک دشمن واقعی است و ما این موضوع را رد نمی‌کنیم. جنگ با طالبان یک جنگ دائمی بوده و سال‌ها طول می‌کشد.

مقام‌های آمریکا و افغانستان پیش از این اعلام کرده بودند که با مذاکره با طالبان در تلاش برای پایان درگیری‌ها در این کشور هستند اما اکنون به‌نظر می‌رسد که قرار است همه‌‌چیز به پس از خروج نیروهای ناتو و آمریکا از افغانستان موکول شود. تا‌ماه گذشته هم خبرهای مختلفی از تلاش مقام‌های آمریکا برای جدی‌تر شدن مذاکره با طالبان منتشر شده‌بود، اکنون اما برای نخستین‌بار است که مشخص شده واشنگتن دیگر امیدی به صلح با طالبان حداقل تا قبل از خروج کامل از افغانستان ندارد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.