طراحی پوستر تئاتر بر عهده اپراتورهای فتوشاپ گذاشته شده است

۳۰م دیماه ،

انتقاد طراح پوستر تئاتر از وضعیت این روزهای حرفه‌اش؛

به گفته سعید باباوند؛ این روزها طراحی بخش عمده پوسترهای تئاتر بر عهده اپوراتورهای فتوشاپ گذاشته شده است و کمتر گرافیست‌های حوزه تئاتر کار می‌کنند.

سعید باباوند دربارهٔ پوسترهای تئاتر درگفت وگو با خبرنگارتجسمی هنرآنلاین گفت:گرافیک براساس نیاز جامعه تولید می‌شود و پوسترهای تئاتر نیز برآیندی از تئاترهایی است که این روزها بر روی صحنه می روند. براین اساس اگر پوسترهای تئاتر این روزها به سمت پوسترهای سینمایی یا بازاری گرایش پیدا کرده اند؛ ناشی از این می گردد که تئاتر ما چنین فضایی دارد.

به گفته سعید باباوند درسال های اخیر تئاتر ما برای جلب مخاطب و فروش گیشه به سمتی رفته است که به جای بهره گیری از بازیگران صاحب سبک تئاتر و جوان های پراستعداد این عرصه؛ ازبازیگران درجه چند سینما که فقط چهره و نام دارند؛ استفاده کند، از این رو بی شک بر روی پوستر این تئاترها به جای المان های تئاتری تصویر بزرگ‌نمایی شده این بازیگران جا خوش می کند .

وی افزود: همچنین یکی دیگر از اتفاقاتی که در تئاتر ما اتفاق افتاده ؛ استفاده از جلوه های ویژه سینمایی است؛ همین در تمام بخش های تئاتر ما تاثیر گذاشته است.

این گرافیست با بیان این مطلب که رقابت تئاتر از هر جهت باسینما ناشی از احساس خطری است که تئاتر از جانب سینما احساس می کند افزود: در سال های اخیر گرافیست های که تمرکزشان بر روی طراحی پوستر تئاتر متمرکز است براساس احساس خطری که نسبت به پوسترهای بازاری در عرصه تئاتر می کردتد اقدام به راه اندازی انجمن طراحان پوستر تئاتر در خانه تئاتر کردند و اتفاقا من هم برای عضویت به این گروه دعوت شدم و تا مدت ها در جلسات این انجمن شرکت می‌کردم.

وی افزود: اگربه تعداد اعضای این انجمن نگاه کنیم به راحتی درمی‌یابیم که این انجمن تنها ۵۰ عضو دارد و تمام سفارش‌های که به گرافیست‌های تئاتر می‌شود بین همین گروه می‌چرخد.

این گرافیست افزود: اما بخش دیگری از پوسترهای تئاتر توسط گروهی از گرافیست‌های بازار طراحی می‌شود؛ گرافیست‌هایی که با فراگیری برنامه‌هایی چون فتوشاپ وارد بازار کار می‌کنند، درچنین فضایی چگونه می‌توان انتظار پوستر خوب تئاتر را داشت.بخش عمده سفارش دهنده این پوسترها دانشجویان تئاتر می باشند که چون بودجه‌ای برای کار در اختیار ندارند حاضر می‌شوند که با قیمت پایین پوسترهایشان را سفارش بدهند.

به گفته باباوند؛ البته گرافیست های خوبی چون ابراهیم حقیقی و قباد شیوا که ازقدیم پوستر طراحی می‌کردند همچنان پوستر تئاتر کارمی کنند؛ اما مگر با چند گل بهار خواهد شد.

انتهای پیام/۳۲/۳۱


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.