طرح شبنم با کالای قاچاق، تقلبی و غیراستاندارد مبارزه می‌کند

قائم مقام اجرایی وزیر صنعت، معدن و تجارت، اجرای طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی (شبنم) را یکی از شیوه‌های مؤثر در شناسایی و مبارزه با ورود کالاهای قاچاق، غیراستاندارد و تقلبی توصیف کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا به نقل از روابط عمومی طرح شبنم، « محمد صادق مفتح» گفت: طرح شبنم به گونه‌ای طراحی شده است که مصرف کنندگان با آسان‌ترین روش می‌توانند اصالت، سلامت و قیمت کالا را کشف و کنترل کنند.

وی، اجرای طرح شبنم یا شناسنامه دار کردن کالاها را طرحی نوین در اقتصاد جهانی دانست و افزود: این طرح که از حدود پنج سال پیش در بیشتر کشورهای توسعه یافته اجرا شده است، با نا امن کردن سطح عرضه برای قاچاقچیان، به روزترین ابزار در مبارزه با واردات کالاهای غیرمجاز و قاچاق است.

مفتح تصریح کرد: با اجرای طرح شبنم کالاها همراه با شناسنامه توزیع می‌شود و این مکان فراهم شده است خریداران کالا بتوانند کد کالا را با تلفن ثابت یا همراه به سامانه طرح شبنم ارسال و از اصالت ان اطمینان حاصل کنند.

مفتح گفت: بسیاری از کالاها از جمله دارو، مکمل‌های غذایی، لوازم ارایشی و بهداشتی که از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق وارد می‌شود، تقلبی بوده یا تاریخ مصرف ان‌ها به پایان رسیده است که با دستکاری تاریخ جدید بر روی آنها نوشته می‌شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سالم و غیرتقلبی بودن کالاهایی که به صورت قاچاق و بدون کنترلهای لازم وارد می شود، برای اغلب مردم قابل تشخیص نیست، اظهار داشت: ۲۴ میلیارد از ۶۴ میلیارد نخ سیگار مصرفی در کشور با جعل نشان‌های معروف و همچنین حدود ۹۰ درصد لوازم بهداشتی و آرایشی نیز که برخی از انها عوارض زیادی را برای مصرف کنندگان به همراه دارد، به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

مفتح، تقویت سیاست گذاری و کنترل دولت در بخش کالا و خدمات، تسهیل در اجرایی شدن سیاست‌های ویژه دولت در کنترل بازار، ایجاد اطمینان برای مردم و جلوگیری از پدیده قاچاق را از اهداف طرح شبنم برشمرد.

وی احراز اصالت و جلوگیری از ورود کالای غیرمجاز و قاچاق به زنجیره تأمین، ایجاد زمینه برای تکمیل و استفاده از کاتالوگ الکترونیکی، فراهم کردن زمینه ردیابی کالاها، افزایش فروش تولیدکنندگان و وارد کنندگان رسمی، ارتقای بهره‌وری در موضوع ضمانت نامه‌ها و خدمات پس از فروش، تسهیل مدیریت کالای مرجوعی، پیشگیری از درج تاریخ تولید غیرواقعی بر روی کالاها و شفافیت جریان‌های مالی را از مزایای اجرای طرح شبنم اعلام کرد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.