طرح شبکه فاضلاب تهران در خاورمیانه نظیر ندارد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران شبکه فاضلاب تهران در خاورمیانه نظیر ندارد ؛ اعلام کرد: دو قسمت (مدول) دیگر این طرح در سال جاری به بهره برداری می رسد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،علیرضا نوذری پور دراظهار داشت : قرار است ۱۴۰۰ کیلومتر پروژه آب و فاضلاب در تهران در سال ‌جاری اجرا شود و تا پایان سال شاخص پوشش خدمات جمع‌ آوری بهداشتی فاضلاب به ۶۵ درصد افزایش می یابد.نوذری پور گفت : ۴ مدل این طرح در حال بهره برداری است.

وی پیش فروش حق انشعاب شبکه فاضلاب برای جلب مشارکت مردمی را مناسب دانست و گفت : این طرح علاوه بر ارتقای شاخص های زیست محیطی ، مقداری زیادی پساب اب بازچرخانی شده را در اختیار کشاورزی جنوب تهران قرار می دهد که هم اکنون  هشت متر مکعب بر ثانیه است و تا پایان سال دو و نیم متر مکعب بر ثانیه هم افزوده می شود.

معاون شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اجرای این طرح با توان متخصصان داخلی گفت: اگر حدود ده هزار میلیارد تومان با قیمت جاری تامین مالی شود تا سه سال اینده می توانیم این طرح را به طور کامل بهره برداری کنیم.

روزانه سه میلیون و ۲۵۰ هزار مترمکعب آب در تهران تولید می‌شود که با اجرای تصفیه خانه‌های فاضلاب، بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب پساب در سال قابل استحصال است که این رقم قابل توجهی خواهد بود.

۸۵۰ میلیون مترمکعب پساب اجرای طرح فاضلاب به اندازه چهار برابر حجم مخزن سد امیر کبیر است که می تواند نقش بزرگی در جنوب تهران داشته باشد.

طرح شبکه فاضلاب تهران چند قسمت دارد و چند بخش ان در حال بهره برداری است.

این تصفیه خانه از سامانه های پیشرفته تصفیه فاضلاب در تمام جهان محسوب می شود .

تکمیل این تصفیه خانه به مرور و متناسب با اینکه شبکه های جمع آوری فاضلاب در تهران اجرا می شود و محله ها و خیابان های جدیدی زیرپوشش شبکه قرار می گیرد ، توسعه می یابد.

در صورتی که اعتبار موردنیاز برای این طرح فراهم شود، تمام مشکلات فاضلاب تهران برطرف خواهد شد.

در تصفیه خانه های فاضلاب حدود ۷۰ درصد از فاضلاب وروردی تبدیل به پساب می شود و از لحاظ بهداشتی دارای ویژگی هایی است که می توان در فرآیندهای صنعتی یا در برخی از موارد کشاورزی بدون اینکه ضرری داشته باشد از آن استفاده کرد.

تا سال ۱۴۰۰، حجم فاضلاب های شهری به پنج میلیارد مترمکعب خواهد رسید که ۷۰ درصد از این میزان یعنی سه و نیم میلیارد مترمکعب قابل استفاده مجدد خواهد بود.

انتهای پیام/

– .

باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.